مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی در بیمارستان کودکان امیرکلا

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 111

چکیده

 سابقه و هدف: تهیه و تنظیم گزارشات پزشکی بیماران بستری در بیمارستان ها, علاوه بر بایگانی به عنوان پیشینه پزشکی بیماران و تشخیص بیماری, به پزشک کمک می کند تا طرح مراقبت و درمان بیمار را پایه ریزی نماید و درج ناقص اطلاعات در پرونده های پزشکی عوارض نامطلوب پزشکی, قضایی و اقتصادی برای بیمار و بیمارستان به همراه دارد. هدف از این مطالعه بررسی عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی جهت ارتقا کیفیت آنها می باشد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی به روش کاربردی و با مراجعه به پرونده های بیمارستانی طی سال های تحصیلی 84- 85, در بیمارستان کودکان امیرکلا انجام شد. پرونده ها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و نحوه درج شرح حال, معاینه فیزیکی, خلاصه پرونده, سیر بیماری و تشخیص نهایی در این پرونده ها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی پرونده ها, اطلاعات در فرم مخصوص جمع آوری و به هر آیتم یک امتیاز داده شد. بر اساس جمع نمرات, گزارشات در 3 سطح خوب, متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند و سپس اطلاعات مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه 730 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت ثبت شرح حال توسط دستیاران, کارورزان و کارآموزان به ترتیب متوسط, متوسط و ضعیف (p=0/000), وضعیت ثبت سیر بیماری در هر سه گروه ضعیف (p=0/000), ثبت معاینه فیزیکی به ترتیب متوسط, متوسط, ضعیف(p=0/000)  وضعیت ثبت خلاصه پرونده در دو گروه دستیاران و کارورزان خوب (p=0/009) و کیفیت کلی در هر دو گروه دستیاران و کارورزان متوسط (p=0/000) ارزیابی گردید.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که دستیاران و کارورزان در ثبت پرونده های پزشکی از عملکرد متوسطی برخوردار هستند. در حالیکه کارآموزان در ثبت گزارشات پزشکی عملکرد ضعیف و دور از انتظار داشتند. لذا پیشنهاد می شود که آموزش پرونده نویسی در دستور کار گروههای آموزشی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، محمدرضا، اباذری، هادی، و محمدی کناری، حوریه. (1389). مقایسه عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی در بیمارستان کودکان امیرکلا. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی))، 106-111. SID. https://sid.ir/paper/73324/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی محمدرضا، اباذری هادی، محمدی کناری حوریه. مقایسه عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی در بیمارستان کودکان امیرکلا. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی)):106-111. Available from: https://sid.ir/paper/73324/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا اسماعیلی، هادی اباذری، و حوریه محمدی کناری، “مقایسه عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی در بیمارستان کودکان امیرکلا،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 12، no. 1(ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 106–111، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا