مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انتشار، فعالیت کلیدی در مدیریت دانش

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 62

چکیده

 سابقه و هدف: امروزه کشورها بر اساس توانایی آنها در تولید و کاربرد دانش طبقه بندی می شوند. مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی در سازمان ها تبدیل شده است و انتشار و اشاعه دانش یکی از فعالیت های مهم در مدیریت دانش می باشد. هدف از این پژوهش, مطالعه مبانی نظری و تئوری های مهم در زمینه اشاعه دانش, انتشار اطلاعات و ویژگی های انتشار موثر جهت استفاده از دستاوردهای دانش بوده است. روش پژوهش: این مطالعه مروری منظم (سیستاماتیک) با استفاده ازمنابع کتابخانه ای دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی و کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران و جستجوی اینترنتی با استفاده از موتورجستجوهای Google, Mamma و سایت هایScience@Direct , Pubmed در محدوده زمانی 2003-1990 و سایت مرکز ملی انتشار تحقیقات مربوط به معلولیت (NCDDR) انجام گرفت. فعالیت های مربوط به درک مفهوم کاربردی دانش و تمرکز بر انتشار اطلاعات به عنوان موج سوم از سال 1980 به بعد مطرح شده است. تحقیقات زیادی که در زمینه انتشار انجام گرفته است, دو جهت گیری عمده داشته اند: آنهایی که در جستجوی مناسب ترین راه ها برای انتشار اطلاعات بوده اند و آنهایی که به موضوع انتشار از زاویه کاربرد اطلاعات توسط کاربران مورد نظر نگریسته اند. پنج عنصر عمده که در انتشار موثر هستند, عبارتند از: منبع انتشار, محتوای پیام, رسانه انتشار, زمینه انتشار و کاربرد مورد نظر و انتشار موثر نیازمند تعامل مناسب بین این عناصر می باشد. پدیده انتشار یک فرایند خطی نبوده بلکه ارتباط نزدیک و همکاری متقابلی بین سه عامل (تولید, رسانه و کاربرد) وجود دارد. چهار نوع دانش به روش های متفاوتی از انتشار نیاز دارند. نتیجه گیری: هر سازمانی که به مزیت های رقابتی در دنیای امروز می اندیشد, بخصوص سازمان هایی که در زمینه پژوهش فعالیت دارند لازم است برای کاربردی کردن دانش تولید شده, برنامه ریزی مناسبی را برای انتشار دانش با در نظر گرفتن ویژگی های انتشار موثر و با مشارکت کاربران تهیه و اجرا نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آصف زاده، سعید، و پیری، زکیه. (1383). انتشار, فعالیت کلیدی در مدیریت دانش. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 6(4 (پی در پی 24))، 54-62. SID. https://sid.ir/paper/73823/fa

    Vancouver: کپی

    آصف زاده سعید، پیری زکیه. انتشار, فعالیت کلیدی در مدیریت دانش. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1383؛6(4 (پی در پی 24)):54-62. Available from: https://sid.ir/paper/73823/fa

    IEEE: کپی

    سعید آصف زاده، و زکیه پیری، “انتشار, فعالیت کلیدی در مدیریت دانش،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 6، no. 4 (پی در پی 24)، pp. 54–62، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73823/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button