مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایه اول مدارس ابتدائی کشور از نظر معلمین و مدیران

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 139

چکیده

 با توجه به اهمیت درس تربیت بدنی در مقطع ابتدایی از سال 1376 نگرش جدیدی نسبت به این درس در راستای توسعه و بهبود آن در وزارت آموزش و پرورش آغاز گردیده است و لذا تحقیق حاضر وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش را در سه پایه اول مدارس ابتدایی کشور را جهت استفاده مسوولین و کارشناسان برای برنامه ریزی, مورد بررسی و توصیف قرار داده است. روش این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و داده های آن به طریق میدانی جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل معلمین و مدیران سه پایه اول مدارس ابتدایی کشور که در 11808 مدرسه پسرانه و 11437 مدرسه دخترانه در 28 استان کشور مشغول تدریس و یا مدیریت بودند. نمونه آماری به ماخذ 5% جامعه آماری انتخاب شد که شامل 796 معلم مرد, 325 معلم زن و 591 مدیر مرد و 500 مدیر زن بود. اهداف تحقیق شامل توصیف ویژگی های فردی آزمودنی ها, توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در ابعاد اهداف, آموزش و محتوای درسی, نیروی انسانی, اماکن تاسیسات و وسایل و بودجه و ارزشیابی و مقایسه دیدگاه های معلمین مرد و زن در رابطه با بعضی از متغیرها بود. متغیرهای تحقیق شامل: وضعیت نیروی انسانی, دیدگاه مدیریتی در اجرای درس تربیت بدنی, اهداف درس تربیت بدنی, آموزش و محتوای درس, اماکن تاسیسات و بودجه, ارزشیابی درس و دیدگاه معلمین و مدیران در رابطه با استفاده از روش های نوین تدریس بود. برای جمع آوری داده ها از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه ویژه معلمین که شامل 82 سوال بود و پرسشنامه مدیران نیز شامل 47 سوال بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه توصیفی داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و با محاسبه فراوانی, درصد, میانگین و انحراف استاندارد انجام شد و نتایج در جداول ارائه شدند. برای آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از آزمون مناسب آماری, توزیع طبیعی و تجانس واریانس داده ها مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نتایج حاصل از استفاده از این آزمون, از آزمون, آماری (خی دو) برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که, اکثریت معلمین و مدیران دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا کاردانی بودند. حدود 70% معلمین در رشته تربیت بدنی تخصص نداشتند. اکثریت معلمین (25% مرد - 20% زن) سابقه تدریس بین (3-1 سال) و مدیران بین (10-5 سال) داشتند. اکثریت معلمین (زیر 50%) با اهداف رفتاری آشنایی داشته و در طرح درس خود از آنها استفاده می کرده اند. در حدود 40% معلمین بر حرکات اساسی و بنیادی در تدریس خود تاکید داشتند. حدود 58% از معلمین برای تدریس از طرح درس استفاده می کرده اند. کمتر از 50% نفر معلمین نمره این درس را بر مبنای تحقق اهداف رفتاری توسط دانش آموز تعیین می کرده اند. حدود 78% معلمین از فضای مدرسه برای تدریس درس تربیت بدنی استفاده می کردند. حدود 27% معلمین, 60% تا 80% از نمره این درس را به پیشرفت دانش آموزان در آمادگی جسمانی اختصاص می داده اند. حدود 37% معلمین با روش تدریس تلفیقی برای تدریس درس تربیت بدنی موافق بوده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظفری، سیدامیراحمد، معین فرد، محمدرضا، پورسلطانی، حسین، مشرف جوادی، بتول، و اسماعیلی، محمدرضا. (1388). توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایه اول مدارس ابتدائی کشور از نظر معلمین و مدیران. علوم حرکتی و ورزش، 7(14)، 119-139. SID. https://sid.ir/paper/74873/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری سیدامیراحمد، معین فرد محمدرضا، پورسلطانی حسین، مشرف جوادی بتول، اسماعیلی محمدرضا. توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایه اول مدارس ابتدائی کشور از نظر معلمین و مدیران. علوم حرکتی و ورزش[Internet]. 1388؛7(14):119-139. Available from: https://sid.ir/paper/74873/fa

    IEEE: کپی

    سیدامیراحمد مظفری، محمدرضا معین فرد، حسین پورسلطانی، بتول مشرف جوادی، و محمدرضا اسماعیلی، “توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایه اول مدارس ابتدائی کشور از نظر معلمین و مدیران،” علوم حرکتی و ورزش، vol. 7، no. 14، pp. 119–139، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/74873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button