Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,309
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر سودمندی دوره های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی جهاد سازندگی برای شاغلین روستایی استان تهران در سال 1377

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 134

چکیده

 آموزش های فنی و حرفه ای غیر رسمی با اهدافی چون, ارتقا سطح آگاهی و مهارت فنی شاغلین روستایی, افزایش تولید و درآمد آنها, ایجاد فرصت شغلی مناسب و کاهش بیکاری در سطح روستاهای کشور, طراحی شده و اجرا می گردد. حال که بیش از 5 سال از شروع فعالیت های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی در وزارت جهاد سازندگی می گذرد, دست اندرکاران درصدد هستند از طریق انجام طرح های تحقیقاتی و ارزشیابی های نظام یافته از برنامه های آموزشی یک بازخورد اطلاعاتی از چگونگی فعالیت های انجام شده به دست آوردند و مشخص نمایند که برنامه به چه میزان بر حسب شاخص های کمی و کیفی نظام آموزشی مورد نظر گام برداشته و تا چه اندازه اهداف را تحقق بخشیده است و در نهایت اینکه نقاط ضعف و قوت برنامه کجاست و چه عواملی بر سودمندی دوره های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی موثرند. لذا محقق در راستای اهداف فوق, اطلاعات و آماری دقیق را از دوره های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی که طی سال 1377 توسط وزارت جهاد سازندگی در سطح روستاهای استان تهران برگزار شده است, جمع آوری نموده, سپس میزان سودمندی دوره های آموزشی, رابطه بین عناصر دروندادی و فرایندی دوره آموزشی با سودمندی دوره ها و در نهایت عوامل موثر بر سودمندی دوره های آموزشی برای کارآموزان را مورد بررسی قرار داده است.تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش همبستگی انجام گرفته است, جامعه آماری شامل سه گروه مجریان دوره های آموزشی (43 نفر), مربیان دوره های آموزشی (51 نفر) و کارآموزان دوره های آموزشی 1777 نفر بوده که طی سال 1377 در 99 دوره آموزشی استان تهران شرکت داشته اند. برای انجام تحقیق مربیان و مجریان دوره های آموزشی مورد نظر سرشماری گردیده و تعداد 242 نفر از کارآموزان از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران, به عنوان جمعیت مورد مطالعه تحقیق انتخاب شده اند.نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل؛ سن کارآموزان, میزان اشتغال به کار کارآموزان در حرفه مورد نظر, میزان استفاده کارآموزان از لوازم و تجهیزات تخصصی حین برگزاری دوره آموزشی, میزان تطابق آزمون پایان دوره با محتوای آموزشی تدریس شده توسط مربی, میزان تجربه کار عملی مربی در موضوع مورد آزمایش, میزان به کارگیری روش های آموزشی توسط مربی, میزان به کارگرفتن مواد رسانه های آموزشی توسط مربی دوره میزان تجربه کاری مجری در زمینه مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای, مدت برگزاری دوره, زمان (فصل) برگزاری دوره آموزشی, عنوان دوره آموزشی, شهرستان محل برگزاری دوره آموزشی, ارتباط نوع شغل کارآموزان با موضوع مورد آزمایش, عضویت کارآموزان در تعاونی های تولیدی, استفاده شرکت کارآموزان از تسهیلات حمایتی پس از دوره, برخورداری کارآموزان از ابزار و تجهیزات تخصصی حرفه در محل کار خویش با میزان سودمندی دوره های آموزشی رابطه مثبت و معنی داری داشته اند. از طرف دیگر متغیرهایی چون؛ شرکت کارآموزان در دوره های آموزشی دیگر برحسب تعداد, عوامل تولیدی مورد تملک کارآموز, سطح تحصیلات مربی, سابقه تدریس مربی, میزان تطابق سرفصل های آموزشی دوره با ساعات اختصاص یافته به آنها در هر جلسه, تعداد کارآموزان دوره آموزشی, میزان هزینه کرد دوره های آموزشی, تعداد بازدیدهای علمی و تخصصی در دوره, مکان دوره آموزشی, میزان هزینه کرد دوره های آموزشی, تعداد بازدیدهای علمی و تخصصی در دوره, مکان برگزاری دوره آموزشی, جنسیت کارآموزان, بومی بودن مربیان دوره, شیوه برگزاری دوره آموزشی با میزان سودمندی دوره های آموزشی برای کارآموزان رابطه معنی دار مشاهده نشد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که متغیرهای میزان درآمد ماهیانه از حرفه مورد نظر و میزان تحصیلات کارآموزان روی سودمندی تاثیر منفی و برخورداری کارآموزان از تسهیلات حمایتی, میزان استفاده از تجهیزات تخصصی در دوره, میزان قابل فهم بودن محتوای آموزشی, روی سودمندی دوره های آموزشی برای کارآموزان, تاثیر مثبت داشته اند. در ضمن این متغیرها, 86 درصد از تغییرات واریانس سودمندی را تبیین نموده است, همچنین دو تحلیل رگرسیونی دیگر روی پرسشنامه مجریان و مربیان بیانگر تاثیر مثبت متغیرهای میزان تجربه کار عملی مربیان دوره و میزان تجربه کار مجریان دوره در زمینه مدیریت آموزشی بر سودمندی دوره های آموزشی می باشد.بررسی و تحلیل داده ها به روش تحلیل عاملی موید وجود هفت عامل اساسی بوده است که بر سودمندی دوره های آموزشی تاثیر بسزایی داشته اند, این عوامل عبارتند از: انتخاب محتوای آموزشی مناسب (از طریق نیازسنجی آموزشی), ردیابی شغلی کارآموزان, طرح درس مربیان, تحصیلات و تجربه کاری کارگزاران (مربیان و مجریان دوره), به کارگیری مواد و تجهیزات و رسانه های آموزشی, انتخاب روش های آموزشی مناسب برای تدریس, طرح و برنامه ریزی مطلوب برای دوره های آموزشی.نتیجتا محقق دو پیشنهاد اساسی را ارایه نموده است:1- محتوای آموزشی دوره ها به گونه ای طراحی شود که پاسخگوی بیشترین نیاز شغلی, شاغلین روستایی باشد.2- ارکان آموزشی دوره ها (شاخص های نظام آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی) به نحو مطلوب سازماندهی گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خداوردیان، مجیدرضا، و فرج اله حسینی، سیدجمال. (1381). بررسی عوامل موثر بر سودمندی دوره های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی جهاد سازندگی برای شاغلین روستایی استان تهران در سال 1377. علوم کشاورزی، 8(1)، 109-134. SID. https://sid.ir/paper/7532/fa

    Vancouver: کپی

    خداوردیان مجیدرضا، فرج اله حسینی سیدجمال. بررسی عوامل موثر بر سودمندی دوره های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی جهاد سازندگی برای شاغلین روستایی استان تهران در سال 1377. علوم کشاورزی[Internet]. 1381؛8(1):109-134. Available from: https://sid.ir/paper/7532/fa

    IEEE: کپی

    مجیدرضا خداوردیان، و سیدجمال فرج اله حسینی، “بررسی عوامل موثر بر سودمندی دوره های آموزشی فنی و حرفه ای غیر رسمی جهاد سازندگی برای شاغلین روستایی استان تهران در سال 1377،” علوم کشاورزی، vol. 8، no. 1، pp. 109–134، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7532/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا