Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,906
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دو زبانگی و رابطه آن با مهارت های تفکر انتقادی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 60

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه بوده است. روش پژوهش علی - مقایسه ای است و جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه دوره راهنمایی تحصیلی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 89-88 تشکیل داده اند. نمونه ای به حجم 381 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و از پرسش نامه مهارت های تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی, آزمون t در گروه های مستقل, t هتلینگ و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان مورد مطالعه 6.93 از 34 و در سطح ضعیفی قرار دارد. بین میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه, هم در مهارت کلی تفکر انتقادی و هم در برخی خرده مهارت های تشکیل دهنده آن, بالاتر از دانش آموزان یک زبانه است. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره حاکی از معناداری رگرسیون بوده و متغیرهای زبان و جنسیت دانش آموز به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین متغیر ملاک داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت که دو زبانگی نه فقط تهدید نیست, بلکه در صورت توجه مناسب و به موقع به زبان مادری, می تواند به تقویت دیگر مهارت های شناختی و از جمله مهارت های تفکر انتقادی منجر شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

معروفی، یحیی، و محمدی نیا، اسماعیل. (1392). دو زبانگی و رابطه آن با مهارت های تفکر انتقادی. نوآوری های آموزشی، 12(45)، 45-60. SID. https://sid.ir/paper/75331/fa

Vancouver: کپی

معروفی یحیی، محمدی نیا اسماعیل. دو زبانگی و رابطه آن با مهارت های تفکر انتقادی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1392؛12(45):45-60. Available from: https://sid.ir/paper/75331/fa

IEEE: کپی

یحیی معروفی، و اسماعیل محمدی نیا، “دو زبانگی و رابطه آن با مهارت های تفکر انتقادی،” نوآوری های آموزشی، vol. 12، no. 45، pp. 45–60، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75331/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا