Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,309
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک نحوی، حافظه فعال و درک متن

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 83

چکیده

 فرایند خواندن مشتمل بر بازشناسی دیداری واژه, شناسایی و استخراج معنا در سطح عبارت یا جمله و انسجام بین گزاره های متن است, لذا مشکلات خوانندگان غیرماهر در سه سطح درک واژه, تحلیل نحوی جملات متن, و ایجاد انسجام میان گزاره های متن طبقه بندی می شود. درک نحوی یکی از عوامل مهم در شناسایی معنا در سطح جمله است. تحقیقات نشان می دهد که خوانندگان غیرماهر, توانایی تشخیص ساختارهای نحوی متن را ندارند و به جای پردازش متن به صورت واحدهای معنادار بیشتر تمایل به خواندن واژه به واژه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه درک نحوی جملات در زبان فارسی با درک متن است, ضمن اینکه به نقش حافظه فعال در این رابطه پرداخته شد. 157 دانش آموز پایه چهارم دبستان با روش نمونه گیری چندمرحله ای از مدارس دخترانه و پسرانه سه منطقه در تهران انتخاب شدند. به منظور سنجش درک متن از آزمون های پرلز, برای سنجش حافظه فعال از آزمون شاخص پردازش اطلاعات (IPI) و برای سنجش درک نحوی از آزمون محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد درک نحوی به طرز معناداری درک متن را پیش بینی می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی پازوکی، معصومه، درزی، علی، دستجردی، مهدی، سعادتی شامیر، ابوطالب، و دانای طوسی، مریم. (1392). درک نحوی, حافظه فعال و درک متن. نوآوری های آموزشی، 12(45)، 61-83. SID. https://sid.ir/paper/75337/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی پازوکی معصومه، درزی علی، دستجردی مهدی، سعادتی شامیر ابوطالب، دانای طوسی مریم. درک نحوی, حافظه فعال و درک متن. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1392؛12(45):61-83. Available from: https://sid.ir/paper/75337/fa

    IEEE: کپی

    معصومه نجفی پازوکی، علی درزی، مهدی دستجردی، ابوطالب سعادتی شامیر، و مریم دانای طوسی، “درک نحوی, حافظه فعال و درک متن،” نوآوری های آموزشی، vol. 12، no. 45، pp. 61–83، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا