مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 74

چکیده

 در این مطالعه کیفی, فرصت ها و تهدیدهای آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور از دیدگاه متخصصان و مسئولان مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی, با رویکرد استقرایی, مصاحبه هایی نیمه ساختارمند با استادان رشته های زبان شناسی, علوم تربیتی و روان شناسی و نیز با مسئولان آموزش وپرورش استان کرمانشاه, به شیوه ی هدفمند, به عمل آمد. همچنین 18 مقاله, چهار کتاب و پنج پایان نامه در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و تحلیل ها تا حد اشباع ادامه یافت. واحد ثبت در این پژوهش «مضمون» در نظر گرفته شد. برای اطمینان از روایی یافته ها از روش «بررسی توسط اعضا» استفاده شد و برای تعیین پایایی, روش پایایی «توافق بین دو کدگذار» به کار گرفته شد. در انتهای تحلیل محتوای استقرایی و با مقایسه مستمر کدهای به دست آمده مشخص شد: متخصصان چهار مقولة رشد شناختی, بهداشت روانی, وحدت ملی و گسترش دموکراسی را مهم ترین فرصت های آموزش به زبان مادری می دانند, مسئولان نیز تحقق توسعه, بهبود عملکرد تحصیلی و پرورش نیروی انسانی را فرصت ها و فقر منابع زبانی را تهدید آموزش به زبان مادری برشمردند. نتایج این پژوهش دربردارندة نکات ارزشمندی از فواید آموزش به زبان مادری برای سیاست گذاران آموزشی در کشور می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اله کرمی، آزاده، علی آبادی، خدیجه، صحرایی، رضامراد، و دلاور، علی. (1397). آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟. نوآوری های آموزشی، 17(65 )، 43-74. SID. https://sid.ir/paper/75406/fa

    Vancouver: کپی

    اله کرمی آزاده، علی آبادی خدیجه، صحرایی رضامراد، دلاور علی. آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1397؛17(65 ):43-74. Available from: https://sid.ir/paper/75406/fa

    IEEE: کپی

    آزاده اله کرمی، خدیجه علی آبادی، رضامراد صحرایی، و علی دلاور، “آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟،” نوآوری های آموزشی، vol. 17، no. 65 ، pp. 43–74، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75406/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button