Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,261
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 48

چکیده

 این مقاله درباره دیدگاه آموزش به کمک رایانه از دیدگاه سازنده گرایی است. هدف مقاله تولید نرم افزار آموزش ریاضی بر اساس دیدگاه سازنده گرایی است و میزان اثربخشی نرم افزار را به شیوه نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 1384-1383 است. نمونه آماری شامل دو کلاس چهارم دخترانه از مدارس ابتدایی شهر ارومیه است. حجم نمونه برای گروه آزمایش برابر با 34 و برای گروه گواه برابر با 36 دانش آموز است. دانش آموزان در هر دو گروه همسان شده اند. در گروه آزمایش از آموزش نرم افزاری و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و از چک لیست مشاهده برای اندازه گیری میزان پیشرفت فرآیند تدریس استفاده شده است. نتایج تحلیل آزمون u نشان می دهد که میان آموزش نرم افزار سازنده گرایی و انجام دادن فعالیت های گروهی (p<0.01, 3.265-=z) و همچنین میان آموزش نرم افزار سازنده گرایی و میزان پاسخ دانش آموزان به سئوالات مراحل بالای حیطه شناختی (p<0.05, 2.518- =z) تفاوت معنادار (در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه) وجود دارد. نتایج آزمون t مشخص کرد که آموزش از طریق نرم افزار سازنده گرایی باعث افزایش انگیزه (p<0.01, 3.318= t) و مهارت حل و طرح مساله (p<0.01, 2.124= t) در فراگیران نسبت به روش تدریس غیر رایانه ای می شود. همچنین پس آزمون در گروه آزمایش و گروه گواه نشان می دهد که مقدار t مشاهده شده (3.136) در گروه آزمایش بیشتر از مقدار بحرانی جدول (2.66) در سطح آلفای 1% است. بنابراین فرضیه صفر رد شده و به مفهوم تاثیر آموزشهای رایانه ای بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, نسبت به آموزشهای معمول مدارس که از آموزشهای غیر رایانه ای استفاده می کنند, دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ زاده، مصطفی، و مهرمحمدی، محمود. (1383). نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن. نوآوری های آموزشی، 3(9)، 32-48. SID. https://sid.ir/paper/75426/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ زاده مصطفی، مهرمحمدی محمود. نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1383؛3(9):32-48. Available from: https://sid.ir/paper/75426/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی شیخ زاده، و محمود مهرمحمدی، “نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن،” نوآوری های آموزشی، vol. 3، no. 9، pp. 32–48، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا