Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,102
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی رابطه بین سبکهای تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 108

چکیده

 هدف این مقاله بررسی سبکهای تفکر دانش آموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی, جنسیت و سن آنان از دید روانشناسی اجتماعی است. اطلاعات مورد نیاز از میان 602 نفر دانش آموز (286 دختر و 316 پسر) سال دوم و سوم دبیرستانی شهرهای استان فارس با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای – خوشه ای چند مرحله ای و با مقیاس سبک تفکر استرنبرگ (1997) گرد آوری شده است. کمترین همبستگی میان گویه های ابزار 0.34 و مقدار آلفای طیفها 0.66 مبین معتبر بودن ابزار بوده است. داده های پژوهش با بهره گیری از روشهای آمار توصیفی, آزمون t, ضریب همبستگی پیرسون (در آزمون تفاوتها و همبستگیها) و رگرسیون چند متغیری مدل مرحله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داده است:1- دانش آموزان مورد بررسی غالبا از نظر گرایشی محافظه کار, از نظر تفکر عملکردی, اغلب تابع و مجری دستورات و از نظر سطح, کلان نگر بوده اند.2- ارتباط سبک تفکر کلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی و سن, معنادار نبوده اما با جنسیت رابطه ای معنادار داشته است. نمرات سبک تفکر دختران بیش از نمرات سبک تفکر پسران بوده (T=2.193, p=0.029) اما پسران کلی نگرتر, محافظه کارتر و قانونگذارتر از دختران بوده اند.3- در مجموع دانش آموزان دارای گرایش آزادیخواهانه, پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند. این نتیجه گیری در مورد پسران صادق (r=.226 , p≤0.000) بوده اما درباره دختران مصداق نداشته است. همچنین پسرانی که در بعد عملکرد, تفکری تحلیلی تر (قضایی تر) داشته اند در درس موفق تر بوده اند (r=.117 , p≤.042). این امر در مورد دختران صادق نبوده است.4- سبک تفکر کلی و ابعاد آن, با پیشرفت تحصیلی دختران همبستگی معنادار نداشته است. قویترین تبیین کننده پیشرفت تحصیلی دختران, سن آنان به گونه منفی بوده است.5- دانش آموزانی که سن بیشتری داشته اند, افت تحصیلی آنها بیشتر بوده است (r=-.161 , p≤.000). همچنین با افزایش سن, بر روحیه و تفکر اجرایی (اطاعت پذیری) (r=.099 , p≤0.015) و گرایش به محافظه کاری (r=.130 , p≤0.001) آنها افزوده شده است. نکته قابل توجه اینکه در بعد عمل, با افزایش سن, پسران تحلیل گرتر (قضایی تر) (r=.128, p=0.024) اما دختران اجرایی تر (مطیع تر) (R=.164 , p≤0.008) بوده اند.6- عوامل سن, تفکر آزادیخواهانه و جنسیت به ترتیب در پیش بینی وضعیت تحصیلی کل دانش آموزان تاثیر اساسی داشته استR=.221, R2=.049, n=558, Ad R2=.044) ). بدین ترتیب دانش آموزانی که جوانتر و در سن آموزشی بوده اند, گرایشی آزادی خواهانه تر داشته و دختر بوده اند, پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند.7 - در پیش بینی پیشرفت تحصیلی پسران, سبک تفکر آزادیخواهانه و سن, به ترتیب تاثیر اساسی داشته است و در مجموع با داشتن 27 درصد همبستگی توانسته اند در حدود 7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی پسران را تبیین کنند (R=.265,  R2=.070 , n=300, Ad R2=.064).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضوی، عبدالحمید، و شیری، احمدعلی. (1384). بررسی تطبیقی رابطه بین سبکهای تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان. نوآوری های آموزشی، 4(12)، 86-108. SID. https://sid.ir/paper/75485/fa

Vancouver: کپی

رضوی عبدالحمید، شیری احمدعلی. بررسی تطبیقی رابطه بین سبکهای تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1384؛4(12):86-108. Available from: https://sid.ir/paper/75485/fa

IEEE: کپی

عبدالحمید رضوی، و احمدعلی شیری، “بررسی تطبیقی رابطه بین سبکهای تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان،” نوآوری های آموزشی، vol. 4، no. 12، pp. 86–108، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75485/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا