مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی اخلاق حرفه ای معلمان: یک مطالعه آمیخته

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 60

چکیده

 وجود اخلاق در آموزش وپرورش باعث رشد, تعالی و بالندگی آموزش وپرورش و به تبع آن کل کشور می شود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکردهای آمیختة اکتشافی به شناسایی ابعاد و نشانگان تشکیل دهندة اخلاق حرفه ای معلمان و رعایت آن می پردازد. داده های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از 16 نفر مطلعان کلیدی و دارای تجربة زیسته در حوزة اخلاق حرفه ای معلمان که از طریق نمونه گیری هدفمند و روش گلولة برفی شناسایی شده بودند گردآوری شد. یافته های کیفی با استفاده از روش های کدگذاری باز, محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان دادند, اخلاق حرفه ای معلمان دارای هشت مؤلفة اساسی است که عبارت اند از: معنویت؛ شخصیت؛ خودشناسی؛ مسئولیت اخلاقی در قبال دانش آموزان؛ مسئولیت اخلاقی در قبال اولیا و سرپرستان؛ مسئولیت اخلاقی در قبال حرفه و همکاران؛ مسئولیت اخلاقی در قبال سازمان و اداره؛ و مسئولیت اجتماعی. بر اساس این یافته ها پرسش نامة بخش کمی تدوین گردید و بین 387 نفر از معلمان آموزش وپرورش شهر تهران که به روش خوشه ای چندمرحله انتخاب شده بودند توزیع شد. نتایج حاصل از بخش کمی نشان دارد, معلمان شهر تهران معتقدند مسئولیت اخلاقی در قبال اولیا بیشتر از دیگر مؤلفه ها, و مسئولیت اخلاقی در قبال سازمان و اداره کمتر از دیگر مؤلفه ها رعایت می شود. لذا پیشنهاد می شود مسئولان آموزش وپرورش ضمن شناخت عوامل بی اعتمادی معلمان موجبات اعتماد ایشان را فراهم نمایند. همچنین تدوین و معرفی منشور اخلاق حرفه ای معلمان و احصا کدهای رفتاری ذیل این منشور و انعقاد میثاق نامة اخلاقی حرفه ای معلمان در ارتقا اخلاق حرفه ای معلمان مؤثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبرپور، امید، عباسیان، حسین، آراسته، حمیدرضا، و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1398). طراحی الگوی اخلاق حرفه ای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوری های آموزشی، 18(69 )، 33-60. SID. https://sid.ir/paper/75544/fa

    Vancouver: کپی

    قنبرپور امید، عباسیان حسین، آراسته حمیدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم. طراحی الگوی اخلاق حرفه ای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1398؛18(69 ):33-60. Available from: https://sid.ir/paper/75544/fa

    IEEE: کپی

    امید قنبرپور، حسین عباسیان، حمیدرضا آراسته، و عبدالرحیم نوه ابراهیم، “طراحی الگوی اخلاق حرفه ای معلمان: یک مطالعه آمیخته،” نوآوری های آموزشی، vol. 18، no. 69 ، pp. 33–60، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75544/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button