مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

767
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف از این مقاله اشاره به دشواری هایی است که در پیوند با روش های پژوهش در آموزش و پرورش مطرح شده اند. این دشواری ها توسط برو, پرینگ, بارنت و همرسلی مفهوم سازی شده, اما مولف این مقاله کانون توجه خود را بر ثنویت کاذب مورد نظر پرینگ معطوف کرده است. برای مواجهه با مساله ثنویت کاذب دو رویکرد پراگماتیک و پارادایمیک مورد بررسی قرار گرفته اند و مولف این نوشتار ضمن اتخاذ موضع پارادایمیک, نظریه رئالیسم استعلایی را بعنوان بدیلی مناسب برای حمایت از پژوهش علمی در قلمرو آموزش و پرورش معرفی نموده است. چنین اقدامی با این استدلال همراه شده است که روش علمی پژوهش در علوم تربیتی باید بر یک نظریه فلسفی مبتنی باشد. این نظریه فلسفی (رئالیسم استعلایی) به امکان دستیابی به شناخت مطلق پدیدارهای تربیتی متعهد نیست و می تواند به عنوان شالوده نظری روش علمی در علوم تربیتی مورد مداقه قرار گیرد. بدین ترتیب با استناد به مباحث مطروحه, مفاهیم ساختار و فاعلیت و نیز با نظر به موضع رئالیسم استعلایی, رویکرد پاراکمیت گرایی, به منزله راهی برای حل مساله ثنویت کاذب پیشنهاد شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانی ورکی، بختیار. (1386). رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی. نوآوری های آموزشی، 6(20)، 65-86. SID. https://sid.ir/paper/75556/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانی ورکی بختیار. رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1386؛6(20):65-86. Available from: https://sid.ir/paper/75556/fa

    IEEE: کپی

    بختیار شعبانی ورکی، “رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی،” نوآوری های آموزشی، vol. 6، no. 20، pp. 65–86، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button