Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش)

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 92

چکیده

 در این تحقیق, با هدف بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر برای ارتقا برنامه درسی آموزش حرفه و فن, برنامه های درسی مشابه در دو کشور توسعه یافته (آمریکا و کانادا) و دو کشور در حال توسعه (مراکش و پاکستان) انتخاب و با استفاده از روش تطبیقی «جرج بردی» با برنامه درسی آموزش حرفه و فن ایران مقایسه شده و بر اساس نتایج آن پیشنهادهایی برای این برنامه درسی ارائه گردیده است.نتایج مقایسه ها نشان داد که کشورهای مطالعه شده, موضوعات محتوای درس آموزش حرفه و فن ایران را, در چند موضوع درسی, با تشابه در موضوع آموزش فناوری اطلاعات, همراه با دادن حق انتخاب به دانش آموزان, گنجانده اند.در دو کشور توسعه یافته امریکا و کانادا این دروس, از دوره دبستان, بر اساس نیاز به مهارت یادگیری مادام العمر و سواد فناورانه, با هدف توانایی بهره مندی از فناوری و ارزیابی اثرات آن و با تکیه بر فرایند فناورانه (طراحی و حل مساله) در مقابل محتوا, آموزش داده می شود. سنجش نظری و عملی دانش آموزان در این دروس نیز به صورت در هم تنیده است.در دو کشور در حال توسعه پاکستان و مراکش این دروس در پایه های میانی (6-9) بر اساس نیازهای ملی و قابلیت اجرایی برنامه برنامه ریزی شده اند. این دروس در حوزه اهداف و محتوا, بر کسب دانش و مهارت های فناوری اطلاعات, اقصاد خانه و کسب و کار, و در حوزه روش تدریس بر تدریس فعال تاکید می کنند. ارزشیابی تحصیلی نیز به صورت سنجش نظری و عملی انجام می شود.پژوهش گران این تحقیق پیشنهاد می کنند که برای آموزش حرفه و فن, بر مبنای منطقی جدید و با نامی مناسب بر اساس نیازهای امروز, برنامه درسی نوین تولید شود. از جمله این که, این برنامه درسی به دو درس اختیاری به نام های «آموزش فناوری» و «مهارت های زندگی» با هدف آموزش سواد فناوری و مهارت های زندگی تقسیم شده و بر یادگیری فرایند طراحی و حل مساله تاکید نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزتی، محمدرضا، امام جمعه، سیدمحمدرضا، و احمدی، غلامعلی. (1390). مقایسه برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا, کانادا, پاکستان و مراکش). نوآوری های آموزشی، 10(38)، 67-92. SID. https://sid.ir/paper/75563/fa

    Vancouver: کپی

    عزتی محمدرضا، امام جمعه سیدمحمدرضا، احمدی غلامعلی. مقایسه برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا, کانادا, پاکستان و مراکش). نوآوری های آموزشی[Internet]. 1390؛10(38):67-92. Available from: https://sid.ir/paper/75563/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا عزتی، سیدمحمدرضا امام جمعه، و غلامعلی احمدی، “مقایسه برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا, کانادا, پاکستان و مراکش)،” نوآوری های آموزشی، vol. 10، no. 38، pp. 67–92، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75563/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا