Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

553
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به حضور الهیات اسلامی در کتاب های درسی فارسی دورة متوسطه مطالعة موردی: کتاب درسی فارسی پایة نهم، دورة اول متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقالة حاضر به بررسی, نقد و تحلیل متون درسی ادبیات فارسی با محتوای الهیات اسلامی پرداخته است. ابتدا ماهیت الهیات و ادبیات را تب یین کرد هایم و عنصر فرمالیستی «ادبیت » را ب هعنوان شاخصی برای تشخیص و تم ییز متون ادبی و غیرادبی مشخص کرد هایم. سپس در سهایی را که در کتاب درسی فارسی پایة نهم دورة اول متوسطه محتوایی الهیاتی دارند, بررسی و تحلیل کرد هایم. این بررسی نشان م یدهد که حضور الهیات اسلامی در کتا بهای درسی ادبیات فارسی, بر اساس اسناد فرادستی و رویکرد عام برنامة درسی در جمهوری اسلامی ایران, پررنگ است و دو فصل کامل و سه درس از کتاب درسی فارسی پایة نهم, یعنی بیش از 8 درس از مجموع 17 درس کتاب و بیش از 50 درصد از مجموع محتوای کتاب درسی فارسی پایة نهم را دربرم یگیرد. نتیجة این تحقیق نشان م یدهد که حضور پرتعداد در سهایی با محتوای الهیات اسلامی در کتاب درسیِ فارسی, با هر قصد و نیتی که صورت گرفته باشد, ادبیات فارسی را از ماهیت و کارکرد اصلی خودش که تأثیر عاطفی و احساسی بر مخاطبان, تلطیف عواطف انسانی, ایجاد التذاذ ادبی و هنری در مخاطبان, و پرورش تخیل خلاق است, بازم یدارد. درست است که کشور ما, جمهوری اسلامی و مظهر حاکمیت ارز شهای الهی و الهیات اسلامی است, اما این طرز پررن گکردن الهیات در کتاب درسی ادبیات فارسی, بر اساس رویکرد خاص برنامة درسی که موردتوجه ما در این مقاله بوده است, با ماهیت و هد فهای آموزشی و پرورشی هر دو مقولة درسی منافات دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشی، اختیار. (1398). نگاهی به حضور الهیات اسلامی در کتاب های درسی فارسی دورة متوسطه مطالعة موردی: کتاب درسی فارسی پایة نهم, دورة اول متوسطه. نوآوری های آموزشی، 18(70 )، 7-30. SID. https://sid.ir/paper/75576/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی اختیار. نگاهی به حضور الهیات اسلامی در کتاب های درسی فارسی دورة متوسطه مطالعة موردی: کتاب درسی فارسی پایة نهم, دورة اول متوسطه. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1398؛18(70 ):7-30. Available from: https://sid.ir/paper/75576/fa

    IEEE: کپی

    اختیار بخشی، “نگاهی به حضور الهیات اسلامی در کتاب های درسی فارسی دورة متوسطه مطالعة موردی: کتاب درسی فارسی پایة نهم, دورة اول متوسطه،” نوآوری های آموزشی، vol. 18، no. 70 ، pp. 7–30، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75576/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا