مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

19,291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارت های اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان است. به همین منظور ضمن تحلیل محتوای کتب فوق از نظرات آموزگاران نیز بهره گرفتیم, جامعه مورد بررسی در این پژوهش, عبارتند از:1- کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم, چهارم و پنجم), که از هر کتاب بخش تعلیمات مدنی, مورد تحلیل قرار گرفت.2- 262 آموزگار سوم, چهارم و پنجم دوره ابتدایی نواحی دو گانه شهرستان ارومیه که به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات آموزگاران, پرسشنامه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید؛ برای بررسی مهارت های اجتماعی در کتاب های فوق, پیش نویسی از مهارت های اجتماعی تهیه شد.روش آماری این پژوهش, تحلیل توصیفی داده ها بود که داده ها با استفاده از آن ها گردآوری, طبقه بندی, و سازمان بندی شد. هم چنین برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه بهره گرفتیم. بر اساس این پژوهش میزان مهارت های اجتماعی در کتاب های تعلیمات اجتماعی مجموعا «در حد متوسط و متوسط به پایین بوده و تعداد و درصد مقوله های مهارت های اجتماعی در کتاب پایه سوم بیشتراز کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم می باشد.توالی و مداومت از اصول سازماندهی محتوا به شمار می آیند, در خصوص مهارتهای اجتماعی در این کتاب ها به طور مناسبی رعایت شده است. بیشتر آموزگاران, محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی را با زمان متناسب نمی دانستند.تصاویر کتاب ها در خصوص مهارتهای اجتماعی در در حد متوسط است ودر کتاب پایه سوم بیشتر از کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم می باشد.آموزگاران پایه سوم به طور کلی معتقدند محتوای این کتاب می تواند به میزان خوبی دانش آموزان را در خصوص آموزش مهارتهای اجتماعی یاری دهد و آموزگاران پایه چهارم و پنجم معتقدند که محتوای کتابها در حد کم و متوسط, دانش آموزان در خصوص آموزش مهارتهای اجتماعی یاری می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دهقانی، مرضیه. (1388). تحلیل محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارت های اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران. نوآوری های آموزشی، 8(31)، 121-148. SID. https://sid.ir/paper/75588/fa

Vancouver: کپی

دهقانی مرضیه. تحلیل محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارت های اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1388؛8(31):121-148. Available from: https://sid.ir/paper/75588/fa

IEEE: کپی

مرضیه دهقانی، “تحلیل محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارت های اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران،” نوآوری های آموزشی، vol. 8، no. 31، pp. 121–148، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75588/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button