مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,207
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 36

چکیده

 طرح ارزش یابی حاضر به منظور بررسی وضعیت توانایی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در صحت و سرعت روخوانی قرآن انجام شده است؛ پرسش های اساسی طرح عبارتند از:1- وضعیت توانایی دانش آموزان در صحت روخوانی قرآن چگونه است؟2- وضعیت عملکرد دانش آموزان در سرعت روخوانی قرآن چگونه است؟نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. از 20 ناحیه آموزشی مرکز استان و 13 منطقه آموزشی شهری و 17 منطقه آموزشی روستایی, 212 مدرسه و از هر مدرسه 12 دانش آموز (حدود 2500 نفر دانش آموز دختر و پسر ) با روش تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها و اطلاعات, از چهار آزمون (تقریبا معادل) ویژه سنجش توانایی صحت و سرعت روخوانی (روان خوانی) بهره گرفتیم؛ مهم ترین یافته های پژوهش به شرح زیر است:متوسط عملکرد دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در روخوانی عبارات و آیات کتاب درسی آموزش قرآن و آیات و عبارات قرآنی خارج از کتاب درسی, با توجه به شیوه نمره گذاری مبتنی بر کسر 0.25 نمره برای هر کلمه ای که غلط خوانده می شود برابر 14.5 و بر اساس شیوه کسر 0.5 نمره به ازای هر غلط برابر 9 و بر اساس شیوه کسر 1 نمره به ازای هر غلط برابر صفر 0 است (در مقیاس 20-0).اگر برای قضاوت در مورد برنامه, نقطه برشی 75 درصدی تعیین شود, حدود 52 درصد دانش آموزان به حد نصاب لازم (و یا نمره بالاتر) دست یافته اند و به حد مطلوب هدف برنامه رسیده اند. البته پژوهش حاضر نشان می دهد حدود 5 درصد دانش آموزان در روخوانی صحیح تسلط کامل یافته اند. آزمون های آماری نشان می دهد عملکرد دانش آموزان دو زبانه (یعنی دانش آموزانی که زبان مادری آن ها غیرفارسی است) در صحت و سرعت روخوانی, در مقایسه با عملکرد دانش آموزان فارسی زبان تفاوت معناداری دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزان تک زبانه (فارسی زبان) است. در مقایسه دو جنس نیز, عملکرد دختران به طور معناداری بهتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سعیدی رضوانی، محمود، پرتو، مسلم، و سرشورخراسانی، غلامعباس. (1388). ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 8(31)، 7-36. SID. https://sid.ir/paper/75592/fa

    Vancouver: کپی

    سعیدی رضوانی محمود، پرتو مسلم، سرشورخراسانی غلامعباس. ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1388؛8(31):7-36. Available from: https://sid.ir/paper/75592/fa

    IEEE: کپی

    محمود سعیدی رضوانی، مسلم پرتو، و غلامعباس سرشورخراسانی، “ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی،” نوآوری های آموزشی، vol. 8، no. 31، pp. 7–36، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75592/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button