Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,267
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,872
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی-تحلیلی شیوه انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف این مقاله, شناخت شباهت ها و تفاوت های میان شیوه های انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و نحوه آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد, به منظور ارایه پیشنهادهای کاربردی در زمینه اصلاح برنامه درسی ایران است. برای نیل به این هدف, طرح تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی (اسنادی) بر پایه روش تطبیقی انتخاب گردید. به استناد منابع و مباحث موجود می توان گفت که در ایران شیوه انتخاب و سازماندهی محتوا بر اساس "رویکرد موضوعات درسی" (رشته ای مجزا) بوده و محتوای برنامه درسی از "علوم اجتماعی" گرفته می شود و بر آن چه که مراجع تصمیم گیری برای یادگیری بچه ها مهم می دانند, مبتنی است در حالی که در سوئد مبتنی بر موضوع و بر اساس "رویکرد تلفیقی بین رشته ای" انجام می پذیرد و جهت سازماندهی تلفیقی برنامه درسی علوم اجتماعی همه رشته های درگیر در این برنامه درسی با مطالعه موضوع معینی در برنامه واحدی به نام "مطالعات اجتماعی" با هم پیوند می خورند. از ویژگی های آموزش شهروندی در ایران وجود مدیریت و برنامه ریزی متمرکز سیستم آموزشی؛ عدم مشارکت دادن کلیه ذی نفعان در تهیه, اجرا و ارزیابی برنامه ها؛ استفاده ناکافی از روش ها و شیوه های فعال و مشارکت جویانه و تکیه بر کتاب و جزوه محوری؛ و عدم توجه به موضوع ها و مفاهیم مرتبط با تربیت شهروندی و جهانی در کتاب های درسی و برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی است. در حالی که آموزش شهروندی در سوئد به شیوه تلفیقی و مبتنی بر رویکرد میان رشته ای, مشارکتی و تعاملی است که با زندگی افراد در ارتباط بوده و در محیطی آزادانه حاکی از احترام متقابل و مبتنی بر اصول انسانی, اخلاقی و جهانی انجام می گیرد و از چالش های تنوع اجتماعی آگاه بوده و علاوه بر مدرسه با همکاری والدین, جامعه و سازمان های غیردولتی در راستای تربیت شهروند جهانی جهت زندگی در دهکده جهانی صورت می پذیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گوازی، آرش. (1387). مطالعه تطبیقی-تحلیلی شیوه انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد. نوآوری های آموزشی، 7(25)، 11-48. SID. https://sid.ir/paper/75606/fa

Vancouver: کپی

گوازی آرش. مطالعه تطبیقی-تحلیلی شیوه انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1387؛7(25):11-48. Available from: https://sid.ir/paper/75606/fa

IEEE: کپی

آرش گوازی، “مطالعه تطبیقی-تحلیلی شیوه انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد،” نوآوری های آموزشی، vol. 7، no. 25، pp. 11–48، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75606/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا