Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

29,133
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8,784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثر بخشی آن در دانش آموزان دوره راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 184

چکیده

 هدف از انجام دادن پژوهش حاضر, بررسی روش های ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان به مطالعه و پژوهش, طراحی الگوی مناسب برنامه درسی برای آن و تعیین اثربخشی آن بود. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود در این زمینه به دقت بررسی شد و دیدگاه های گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب طبقه بندی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آن, کاربردی ترین عناصر نظریات مطرح شده در این زمینه در یک الگو ترکیب شد. الگوی پیشنهادی در این پژوهش بر چهار عنصر بنیادی متکی است که در یک بافت پژوهش-محور اجرا شد. این عناصر عبارت اند از:1. ویژگی های دانش آموزان که سبب ایجاد علاقه وانگیزه به مطالعه و پژوهش در آنها می شود.2. ویژگی های معلمان که علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش را در دانش آموزان افزایش می دهند.3. متغیرهای جو کلاس که می توانند محیطی برانگیزاننده برای مطالعه و پژوهش ایجاد کنند.4. متغیرهای آموزشی که علاقه مندی نسبت به فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی را افزایش می دهند.برای تعیین اثربخشی الگوی مورد نظر, این الگو در قالب یک طرح آزمایش پیش آزمون-پس آزمون با نمونه ای به حجم 275 دانش آموز در 12 کلاس علوم تجربی پایه سوم راهنمایی در منطقه 11 تهران اجرا شد. علاقه و انگیزه دانش آموزان به مطالعه و پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد به کارگیری الگوی طراحی شده در یک بافت پژوهش-محور در درس علوم سبب شد که دانش آموزان در این درس به کارآمدی شخصی بالاتر دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی, اهمیت بیشتر برای درس علوم قایل شوند و رضایت بیشتر نیز از این درس داشته باشند. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که الگوی پیشنهادی در ایجاد کردن علاقه و انگیزه در دانش آموزان برای فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی نقشی تعیین کننده دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، اکبر، قدم پور، عزت اله، و شریفی، حسن پاشا. (1387). الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثر بخشی آن در دانش آموزان دوره راهنمایی. نوآوری های آموزشی، 7(25)، 151-184. SID. https://sid.ir/paper/75611/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی اکبر، قدم پور عزت اله، شریفی حسن پاشا. الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثر بخشی آن در دانش آموزان دوره راهنمایی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1387؛7(25):151-184. Available from: https://sid.ir/paper/75611/fa

    IEEE: کپی

    اکبر رضایی، عزت اله قدم پور، و حسن پاشا شریفی، “الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثر بخشی آن در دانش آموزان دوره راهنمایی،” نوآوری های آموزشی، vol. 7، no. 25، pp. 151–184، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75611/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button