مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,161
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مدل اندازه گیری کلاسیک و مدل غیر پارامتریک سوال- پاسخ از نظر ویژگی های سوال

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مقایسه دو نظریه کلاسیک اندازه گیری و مدل سوال- پاسخ غیر پارامتریک از نظر ویژگی های سوال بوده است. روش تحقیق از نوع کاربردی- توصیفی بوده و برای دستیابی به این هدف, پژوهش توصیفی انجام شده است. در بررسی عملی, برای آزمون اختصاصی ریاضی, از پاسخنامه های داوطلبان رشته ریاضی- فیزیک در آزمون ورودی دانشگاههای کشور در سال 1384 استفاده شد. از بین کلیه داوطلبان رشته ریاضی- فیزیک شرکت کننده در آزمون سال 1384, به روش نمونه گیری سیستماتیک, یک گروه نمونه 3000 نفری انتخاب شد و سه سوال این پژوهش, مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روشهای آماری مورد استفاده در مدل کلاسیک (شامل میانگین یا درجه دشواری سوالات, واریانس سوالات و همبستگی دو رشته ای) استفاده شد. برای تحلیل داده ها در نظریه غیر پارامتریک سوال- پاسخ, از روش آزمون t وابسته, ضریب همبستگی و آزمون معنی داری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که پارامترهای محاسبه شده سوال در مدل غیر پارامتریک سوال- پاسخ, برعکس مدل کلاسیک, وابسته به سوال است نه به آزمودنی. بنابراین, می توان نتیجه گرفت که نظریه سوال- پاسخ غیر پارامتریک هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی بر نظریه کلاسیک مزیت و برتری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلاور، علی، مقدم زاده، علی، و مطیعی لنگرودی، سیده طیبه. (1385). مقایسه مدل اندازه گیری کلاسیک و مدل غیر پارامتریک سوال- پاسخ از نظر ویژگی های سوال. نوآوری های آموزشی، 5(18)، 41-56. SID. https://sid.ir/paper/75620/fa

    Vancouver: کپی

    دلاور علی، مقدم زاده علی، مطیعی لنگرودی سیده طیبه. مقایسه مدل اندازه گیری کلاسیک و مدل غیر پارامتریک سوال- پاسخ از نظر ویژگی های سوال. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1385؛5(18):41-56. Available from: https://sid.ir/paper/75620/fa

    IEEE: کپی

    علی دلاور، علی مقدم زاده، و سیده طیبه مطیعی لنگرودی، “مقایسه مدل اندازه گیری کلاسیک و مدل غیر پارامتریک سوال- پاسخ از نظر ویژگی های سوال،” نوآوری های آموزشی، vol. 5، no. 18، pp. 41–56، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button