مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,879
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,747
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

24

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 44

چکیده

 این مقاله بر سه موضوع اصلی و مرتبط با یکدیگر تاکید دارد:اول, توضیح مفاهیم اساسی جهانی شدن, جهانی سازی, جهانی نگری و ملیت گرایی, هویت ملی, نظام ارزشی, شهروندی و مهارت های زندگی و ارتباط آن ها با یکدیگر؛دوم ارایه یافته های پژوهشی نگارنده درباره وضعیت نوجوانان و جوانان دانش آموز ایران, نگرش آنان به جوانب گوناگون زندگی اجتماعی و مدنی, نظام ارزشی, جهانی شدن و جهانی سازی و بررسی ویژگی های مهم روان شناختی که مانع از رشد شهروندی است؛سوم, توضیح معنا و حقوق و مسوولیت های شهروندی در سطوح محلی و ملی و جهانی, ضرورت و چگونگی آموزش فلسفه و روش تفکر درست به دانش آموزان برای تصمیم گیری اندیشمندانه در مقوله شهروندی.نظریه بنیانی ارایه شده در این مقاله آن است که: «آموزش و پرورش ایران اگر بخواهد هویت ملی و نظام ارزشی و مهارت های شهروندی کودکان و نوجوانان را تحکیم و اعتلا بخشد, باید آنان را برای زندگی در عصر جهانی شدن در قرن حاضر آماده کند». برای این منظور, نگرش آموزش و پرورش به برنامه های درسی و فعالیت های کلاس و مدرسه در آموزش عمومی باید تغییر یابد و افزون بر آموزش های درسی, تحکیم هویت و نظام ارزشی انسانی و دینی و ملی, آموزش شهروندی و مهارت های زندگی فردی و اجتماعی و اقتصادی و علمی و فرهنگی را محور برنامه های آموزشی و تربیتی قرار دهد. آموزش شهروندی محلی و ملی و جهانی به دانش آموزان, بخشی مهم از این برنامه هاست.مطالعات ارایه شده در این مقاله نشان می دهد که گروه های قابل توجهی از نوجوانان و جوانان دانش آموز ایرانی دچار ضعف های اساسی در هویت اجتماعی و مدنی و گرفتار نگرش های ضد اجتماعی و خلافکاری و روحیه سرکشی هستند. در چنین وضعیتی, آموزش حقوق و مسوولیت های محلی و مدنی و جهانی در جوانب گوناگون شهروندی در برنامه های درسی و فعالیت های کلاس و مدرسه و آموزش رفتار مبتنی بر تفکر درست, مسوولیت پذیری, و تصمیم گیری اندیشمندانه ضرورت دارد. چگونگی این آموزش ها نیز, در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لطف آبادی، حسین. (1385). آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان. نوآوری های آموزشی، 5(17 (ویژه نامه نوآوری در تربیت شهروندی))، 11-44. SID. https://sid.ir/paper/75646/fa

Vancouver: کپی

لطف آبادی حسین. آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1385؛5(17 (ویژه نامه نوآوری در تربیت شهروندی)):11-44. Available from: https://sid.ir/paper/75646/fa

IEEE: کپی

حسین لطف آبادی، “آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان،” نوآوری های آموزشی، vol. 5، no. 17 (ویژه نامه نوآوری در تربیت شهروندی)، pp. 11–44، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75646/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا