مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 138

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مراحل تحول شناختی با عملکرد ریاضی کودکان دبستانی طراحی شده و به اجرا درآمده است. نمونه مورد مطالعه شامل 240 دانش آموز دختر و پسر در پایه های ابتدایی سوم تا پنجم (در هر پایه 80 نفر، 40 دختر و 40 پسر) است که به طور تصادفی ساده از دانش آموزان مناطق 19 گانه شهر تهران انتخاب شده اند. در این پژوهش آزمون های عملیات عینی پیاژه ای (ردیف کردن با الگو، بدون الگو، طبقه بندی، و نگهداری ذهنی عدد) برای به دست آوردن مرحله تحول شناختی، آزمونِ معلم ساخته جهت به دست آوردن عملکرد ریاضی به نحوی که در مدارس متداول است، و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ‍‍: به منظور دستیابی به نتایج عملکرد ریاضی دانش آموزان، و توجه به درک مفاهیم آموزش داده شده ریاضی، به کاربرده شده است. بررسی آماری یافته های این تحقیق، در سطح توصیفی، با محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار؛ و در سطح استنباطی، با محاسبه مجذور خی تک و دو متغیره، آزمون برای دو گروه وابسته، تحلیل واریانس یک طرفه، و ماتریس همبستگی همزمان انجام شده است. این تحقیق به منظور پاسخ به سوال های زیر با استفاده از روش پس رویدادی که در آن به تحلیل روابط بین متغیرهای دستکاری نشده ای که درگذشته رخ داده اند توجه مِِی شود، انجام شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که بین تحول شناختی در آزمون های شناختی پیاژه ای (ردیف کردن با الگو، بدون الگو، طبقه بندی، و نگهداری ذهنی عدد) با عملکرد ریاضی در 3 مقطع پژوهشی مورد نظر، همبستگی مثبت وجود دارد. به این ترتیب یافته های پژوهش لزوم بازنگری مباحث آموزش ریاضی در دوران ابتدایی، انطباق آموزش ریاضی با مراحل تحول شناختی، آموزش توأم با فعالیت و عمل، توجه به ارایه سلسله مراتبی مفاهیم ریاضی، و توجه به شکل گیری مفاهیم کیفی در ریاضیات را مورد تایید قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آریافر، زبیده. (1382). تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی. نوآوری های آموزشی، 2(5)، 123-138. SID. https://sid.ir/paper/75661/fa

    Vancouver: کپی

    آریافر زبیده. تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1382؛2(5):123-138. Available from: https://sid.ir/paper/75661/fa

    IEEE: کپی

    زبیده آریافر، “تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی،” نوآوری های آموزشی، vol. 2، no. 5، pp. 123–138، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button