مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

866
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان توجه به مؤلفه های شهروندی جهانی در آموزش وپرورش ایران (مطالعة موردی اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 106

چکیده

 «جهانی شدن» شکل جدیدی از شهروندی با عنوان «شهروندی جهانی» طرح کرده و موجب شده, نظام های آموزشی از طریق بازنگری سیاست هایشان به دنبال آماده سازی دانش آموزان برای زندگی در جامعة جهانی و کسب آمادگی برای مواجه با مسائل و چالش های آن باشند. این پژوهش با هدف تعیین میزان توجه به ویژگی های شهروند جهانی در اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش ایران انجام شده است. روش تحقیق آن, «روش توصیفی» و از نوع تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی بوده و جامعة آماری پژوهش نیز شامل اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش, از قبیل «سند تحول بنیادین آموزش وپرورش», «قانون برنامة ششم توسعه», «برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» و «منشور حقوق شهروندی» است. برای گردآوری داده ها, از فهرست وارسی (چک لیست) محقق ساختة تحلیل محتوا, بر اساس مؤلفه های آموزش شهروندی جهانی و مستخرج از ادبیات نظری و سوابق پژوهش استفاده شد و روایی این ابزار توسط چند نفر از متخصصان این حوزه تأیید و نیز مقدار پایایی با استفاده از «فرمول توافق درصدی نئوندروف» 80% به دست آمد. یافته ها حاکی از آن است که به شهروند جهانی آن طور که باید و شاید توجه نشده و ضروری است سیاست گذاران نظام آموزشی, توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند. چراکه حل مسائل جهانی مستلزم تحقق هم زمان عضویت, تأمین حقوق, تعیین وظایف و مسئولیت ها و تحقق مشارکت جهانی است که صرفاً از طریق نهادینه شدن «شهروندی جهانی» به عنوان شهروندانی آگاه, فعال و مسئولیت پذیر در اجتماع شهری و فراتر از آن, در جامعة ملی و جهانی, ممکن خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، یوسف، امین بیدختی، علی اکبر، و محمدی فر، محمدعلی. (1397). بررسی میزان توجه به مؤلفه های شهروندی جهانی در آموزش وپرورش ایران (مطالعة موردی اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش). نوآوری های آموزشی، 17(68 )، 91-106. SID. https://sid.ir/paper/75662/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز یوسف، امین بیدختی علی اکبر، محمدی فر محمدعلی. بررسی میزان توجه به مؤلفه های شهروندی جهانی در آموزش وپرورش ایران (مطالعة موردی اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش). نوآوری های آموزشی[Internet]. 1397؛17(68 ):91-106. Available from: https://sid.ir/paper/75662/fa

    IEEE: کپی

    یوسف کشاورز، علی اکبر امین بیدختی، و محمدعلی محمدی فر، “بررسی میزان توجه به مؤلفه های شهروندی جهانی در آموزش وپرورش ایران (مطالعة موردی اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش)،” نوآوری های آموزشی، vol. 17، no. 68 ، pp. 91–106، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75662/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button