مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی مفهومی دیدگاه تربیتی کارل برایتر

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 176

چکیده

 این مقاله در نظر دارد, مفهوم پردازی کارل برایتر از تعلیم و تربیت را مورد کاوش قرار دهد. در واقع هدف اساسی مقاله, نقادی دیدگاه تربیتی وی, و بررسی قابلیت اجرای آن در عرصه عمل است. روش پژوهش حاضر کاربردپذیری تجربی است؛ روشی که در آن مولفه های اساسی یک اندیشه, نقادی و صورت بندی می شود و از جهت کاربردپذیری مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهد علی رغم این که مولفه های اندیشه تربیتی برایتر از انسجام نسبی برخوردار است, می توان انتقادهایی نیز بر آن وارد ساخت: از جمله دشواری تمیز بین نسبت دانش با جهان ذهنی و جهان عینی ذهنی, عدم تبیین چگونگی غلبه بر موقعیت, عمومی ساختن تولید دانش, تاکید بر آموزش درهم تنیده مهارت های تفکر با برنامه درسی و عدم تصریح گرایش بین رشته ای. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ایده اصلی برایتر برای مبتنی ساختن تعلیم و تربیت بر یافته های علوم شناختی, مورد تایید سایر پژوهشگران نیز هست. با این حال, با وجود این که برایتر مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت را که ناشی از تسلط نظریه عامیانه بر نظام های تربیتی است, به درستی شناسایی کرده و فرصت هایی برای بازنگری در انگار ه های تربیتی و اصلاح نظام های تربیتی فراهم ساخته است, اما برخی از ایده های, وی مانند «جایگزین کردن ساختن دانش با یادگیری» از امکان عملی کمتری برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تلخابی، محمود، و خرازی، سیدکمال. (1390). واکاوی مفهومی دیدگاه تربیتی کارل برایتر. نوآوری های آموزشی، 9(37)، 151-176. SID. https://sid.ir/paper/75670/fa

    Vancouver: کپی

    تلخابی محمود، خرازی سیدکمال. واکاوی مفهومی دیدگاه تربیتی کارل برایتر. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1390؛9(37):151-176. Available from: https://sid.ir/paper/75670/fa

    IEEE: کپی

    محمود تلخابی، و سیدکمال خرازی، “واکاوی مفهومی دیدگاه تربیتی کارل برایتر،” نوآوری های آموزشی، vol. 9، no. 37، pp. 151–176، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button