مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,355
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8,641
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 216

چکیده

 هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه شیوع سه نوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مشتمل بر 1- نوع برجسته نقص توجه 2- نوع برجسته بیش فعالی و تکانشگری 3- نوع ترکیبی در دختران و پسران و در میان طبقات مختلف اقتصادی اجتماعی بر اساس شغل پدر بوده است.روش مطالعه: به منظور دستیابی به هدف فوق 1311 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از مدارس عادی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه نقص توجه/ بیش فعالی سوان توسط معلمان ارزیابی شدند و در سه گروه نوع برجسته نقص توجه, نوع برجسته بیش فعالی و تکانشگری و نوع برجسته ترکیبی دسته بندی گردیدند.یافته ها: یافته های پ‍ژوهش نشان می دهد که 5 تا 5/8 درصد کودکان دارای یکی از اختلالات نقص توجه, بیش فعالی و تکانشگری و یا نوع ترکیبی هستند. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که در گروه های سنی مختلف 7 تا 11 ساله فراوانی شیوع اختلال بیش فعالی و تکانشگری کاهش داشته است اما بروز اختلال نقص توجه با افزایش سن افزایش داشت و نوع ترکیبی اختلال در  گروه های سنی مختلف, کاهش یافته است. شیوع دو نوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت معنی دار ندارد اما در اختلال ترکیبی این تفاوت معنی دار است, از نظر میزان اختلال نقص توجه بر اساس شغل پدر, تفاوت معنی دار بین میانگین نمرات گروه های شغلی وجود داشت.نتیجه گیری: شیوع سه نوع اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر اساس سن و جنسیت متفاوت بوده و گروه های اقتصادی اجتماعی پایین در معرض خطر بیشتر هر سه نوع اختلال قرار دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهیم، سیما، مهرانگیز، لیلا، و یوسفی، فریده. (1386). شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان دبستانی . مجله بیماریهای کودکان ایران، 17(2 (ویژه نامه پاییز))، 211-216. SID. https://sid.ir/paper/76168/fa

    Vancouver: کپی

    شهیم سیما، مهرانگیز لیلا، یوسفی فریده. شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان دبستانی . مجله بیماریهای کودکان ایران[Internet]. 1386؛17(2 (ویژه نامه پاییز)):211-216. Available from: https://sid.ir/paper/76168/fa

    IEEE: کپی

    سیما شهیم، لیلا مهرانگیز، و فریده یوسفی، “شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان دبستانی ،” مجله بیماریهای کودکان ایران، vol. 17، no. 2 (ویژه نامه پاییز)، pp. 211–216، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا