مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا، مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر اراک

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه و هدف درکنار رژیم دارویی, اصلاح رفتار خود مراقبتی جهت کنترل بیماری پر فشاری خون موثر است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر رفتار خود مراقبتی مبتلایان به پرفشاری خون بود. روش بررسی در این مطالعه نیمه تجربی 100 فرد مبتلا به پرفشاری خون به صورت تصادفی از 10پایگاه بهداشتی شهر اراک در سال 1397 انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه و قبل از مداخله, پرسشنامه خودمراقبتی در دوگروه تکمیل و فشارخون افراد اندازه گیری شد. درگروه مداخله چهار جلسه آموزشی بحث گروهی به صورت هفتگی برگزار شد و در گروه کنترل فقط به سخنرانی اکتفا شد. سه ماه پس از مداخله, مجددا پرسشنامه تکمیل و فشارخون اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار spss (نسخه 21) و با استفاده از آزمون های تی مستقل, تی زوجی, آزمون مجذور کای و آنالیز چند متغیره, انجام شد. ضمنا 0/05>p معنی دار تلقی گردید. یافته ها نمره خود مراقبتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (0/001>p). همچنین فشار خون سیتول و دیاستول به طور معنی داری درگروه مداخله نسبت به گروه کنترل پایین تر بود (0/001>p). نتیجه گیری به نظر می رسد آموزش به روش بحث گروهی یک روش موثر برای ارتقای رفتار خود مراقبتی مبتلایان به پرفشاری خون و به دنبال آن کاهش سطح فشارخون است. انجام مطالعات بیشتر در خصوص بررسی تاثیر سایر روش های آموزشی بر رفتار خود مراقبتی بیماران پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمشیدی، علیرضا، روزبهانی، نسرین، و نصیریان، مریم. (1398). تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا, مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر اراک. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 24(5 (مسلسل 103) )، 56-68. SID. https://sid.ir/paper/76433/fa

    Vancouver: کپی

    جمشیدی علیرضا، روزبهانی نسرین، نصیریان مریم. تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا, مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر اراک. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1398؛24(5 (مسلسل 103) ):56-68. Available from: https://sid.ir/paper/76433/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا جمشیدی، نسرین روزبهانی، و مریم نصیریان، “تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا, مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر اراک،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 24، no. 5 (مسلسل 103) ، pp. 56–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button