مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

795
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مفهوم تفکر انتقادی در پرستاری بالینی

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 109

چکیده

 مقدمه: پیر شدن جمعیت, افزایش تفاوت های فرهنگی- اجتماعی در جوامع, افزایش بیماریهای مزمن, کاهش منابع مالی, تغییرات برق آسای تکنولوژی, تاکید بر ارتقاء سلامت و مراقبت در منزل, افزایش به نیاز به مراقبت های بیمار محور و عملکرد مبتنی بر شواهد, محیط های بهداشتی- درمانی را بیش از پیش پیچیده ساخته اند.در چنین محیط هایی فراهم آوردن مراقبت های ایمن و اثر بخش از بیماران که منطبق بر معیارها و استانداردها باشد, تنها با توسعه مهارتهای تفکر انتقادی در پرستاران امکان پذیر خواهد بود. در پرستاری تعاریف متعددی در خصوص مفهوم تفکر انتقادی وجود دارد که اغلب آنها عمومی بوده و گاه فاقد همبستگی با عملکردهای بالینی و حرفه ای پرستار می باشد.روش بررسی: جهت دستیابی به یک تعریف عملیاتی در خصوص تفکر انتقادی در پرستاری بالینی, از استراتژی تحلیل مفهوم هشت مرحله ای «راجرز» جهت تعیین پیشایندها, ویژگی ها و پسامدها استفاده گردید. جستجو در پایگاه های داده ای معتبر در فاصله سالهای 1995 تا 2014 برای دستیابی به منابع انگلیسی و فارسی منجر به آنالیز 58 مقاله, 3 پایان نامه و دو فصل از دو کتاب بر اساس مدل استقرایی«راجرز» گردید.یافته ها: نتایج حاصل از آنالیز داده ها بیانگر آن بود که تفکر انتقادی در پرستاری بالینی دارای 3 پیشایند, 6 ویژگی شامل به کارگیری فرآیند پرستاری در برخورد با موقعیت های بالینی, عملکرد کلی نگر و جامع, به کارگیری مهارتهای هوش هیجانی در برخورد با موقعیت ها, استفاده از الگوهای مختلف جهت شناخت, عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی و عناصر و اجزا تفکر انتقادی می باشد. دستیابی به مهارتهای تفکر انتقادی منجر به پیامدهای مثبتی نظیر مراقبت ها پرستاری بیمار محور و موثر, خلاقیت, عملکرد مبتنی بر شواهد و حرفه ای شدن در پرستاری خواهد گردید.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه منجر به دستیابی به یک تعریف قابل درک و شفاف در خصوص مفهوم تفکر انتقادی در پرستاری بالینی گردید. این تعریف خواهد توانست بسیاری از تفاسیر و استفاده های نادرست از این مفهوم را در حرفه پرستاری اصلاح نموده, و با ایجاد یک ساختارو چارچوب صحیح جهت ارائه عملکردهای بالینی اثر بخش, متضمن استقرار شایستگی حرفه ای درپرستاری گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهمن پور، کاوه، ناوی پور، حسن، احمدی، فضل اله، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1396). تحلیل مفهوم تفکر انتقادی در پرستاری بالینی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 22(2 )، 96-109. SID. https://sid.ir/paper/76667/fa

    Vancouver: کپی

    بهمن پور کاوه، ناوی پور حسن، احمدی فضل اله، کاظم نژاد انوشیروان. تحلیل مفهوم تفکر انتقادی در پرستاری بالینی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1396؛22(2 ):96-109. Available from: https://sid.ir/paper/76667/fa

    IEEE: کپی

    کاوه بهمن پور، حسن ناوی پور، فضل اله احمدی، و انوشیروان کاظم نژاد، “تحلیل مفهوم تفکر انتقادی در پرستاری بالینی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 22، no. 2 ، pp. 96–109، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button