مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش گیرنده های ملاتونین در یادگیری فضایی موش های صحرایی تیمار شده با روشنایی

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از رفتارهای پستانداران بالغ محصول برهمکنش فعالیت های وابسته به ژنتیک و تجربه حسی در دوره بحرانی تکامل مغز است. هدف از انجام این مطالعه بررسی تقابل اثر ملاتونین, آنتاگونیست آن؛ لوزیندول و تیمار روشنایی بر فرآیندهای یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی در ماز آبی موریس است. روش بررسی: با استفاده از 60 راس موش صحرایی نر 45 روزه که به طور تصادفی در 2 گروه توزیع شده بودند, این مطالعه تجربی انجام شد. گروه (Control) CO که حیوانات این گروه از بدو تولد تا پایان آزمایشات در شرایط تاریکی - روشنایی 12-12 ساعته قرار داشتند و گروه (Light Reared) LR که در روشنایی کامل رشد یافتند. هر گروه به سه زیر گروه کنترل, دریافت کننده ملاتونین و دریافت کننده لوزیندول تقسیم شد. با استفاده از ماز آبی موریس روند یادگیری و تثبیت حافظه حیوانات به مدت 5 شب بررسی شد. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهند که در مرحله یادگیری حیوانات LR یادگیری کندتری دارند. همچنین, ملاتونین باعث کندتر شدن روند یادگیری موش های کنترل می گردد. لوزیندول باعث بهبود یادگیری موش های LR شد. تیمار روشنایی و ملاتونین بر تثبیت حافظه این حیوانات بی تاثیر بود و لوزیندول تنها باعث اختلال در تثبیت حافظه موش های کنترل گردید. نتیجه گیری: تیمار روشنائی باعث ایجاد اختلال در روند یادگیری فضائی موش های صحرایی می شود و نیز ملاتونین, یادگیری فضایی حیوانات کنترل را با مشکل مواجه می کند. هیچ کدام از دو مداخله فوق بر روند تثبیت حافظه موثر نیستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامی، محمود، و طلایی زواره، سیدعلیرضا. (1389). نقش گیرنده های ملاتونین در یادگیری فضایی موش های صحرایی تیمار شده با روشنایی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 15(1 (مسلسل 55))، 6-18. SID. https://sid.ir/paper/76868/fa

    Vancouver: کپی

    سلامی محمود، طلایی زواره سیدعلیرضا. نقش گیرنده های ملاتونین در یادگیری فضایی موش های صحرایی تیمار شده با روشنایی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1389؛15(1 (مسلسل 55)):6-18. Available from: https://sid.ir/paper/76868/fa

    IEEE: کپی

    محمود سلامی، و سیدعلیرضا طلایی زواره، “نقش گیرنده های ملاتونین در یادگیری فضایی موش های صحرایی تیمار شده با روشنایی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 15، no. 1 (مسلسل 55)، pp. 6–18، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button