مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

935
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه الگوی بهینه مکان یابی پارکینگ های محله ای با استفاده از روش AHP و GIS مطالعه موردی: منطقه 3 و 4 شهرداری تبریز

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 184

چکیده

 امروزه افزایش استفاده از خودرو و کمبود فضای پارکینگ در بخش های پرتردد شهری به مساله حادی مبدل شده است. این مساله در محلات و واحدهای همسایگی نیز به دلیل کم عرض بودن معابر و پارک وسایط نقیله در طول معابر, مشکلات عدیده ای را در عبور و مرور محله ای ایجاد نموده و نظم محلی را مختل می سازد؛ که ضرورت مکان یابی بهینه پارکینگ های محله ای را بیش از پیش آشکار می سازد. تحقیق حاضر, برآن است که ایده مکان یابی پارکینگ های محله ای را برای اولین بار مطرح ساخته و شاخص های ایجاد آن را با توجه به معیارهای دقیق و به دور از مباحث ثقیل ترافیکی و با توجه به علم برنامه ریزی شهری بیان نماید. لذا استقرار پارکینگ ها زمانی می توانند کارایی لازم را داشته باشند که در مکان مناسبی احداث شوند. در این تحقیق, 11 پارامتر مختلف از قبیل جمعیت, تراکم ساختمانی, فاصله پیاده روی تا پارکینگ, دسترسی بر اساس عرض معابر, عرضه پارکینگ,تعداد خودروها, تقاضای پارکینگ, قیمت زمین, سازگاری کاربری ها, ظرفیت پارکینگ تکمیل پرسشنامه در منطقه 3 و 4 شهرداری تبریز, برای مکان یابی پارکینگ های محله ای بررسی شده است. یافته ها, بیانگر آن است که سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) توانایی تلفیق تعداد زیادی از پارامترها را به صورت همزمان داشته و با به کارگیری روش وزن دهی دودویی AHP در نرم افزار Idrisi, به ارایه الگویی مناسب جهت مکان یابی بهینه پارکینگ های محله ای پرداخته شده و در نهایت دو سناریو برای مکان یابی پارکینگ های محله ای ارایه شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که در سناریوری اول با فرض اعمال شرایط ایده ال در منطقه مورد مطالعه, می توان 23 پارکینگ محله ای برای احداث پیشنهاد داد, اما زمانی که تمامی شرایط لازم از نظر برنامه ریزی, قانون گذاری سرمایه گذاری جهت احداث پارکینگ های محله ای از سوی شهرداری روند اجرایی پیدا نمی کند, تعداد 13 پارکینگ در سناریوی دوم برای احداث پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

روستایی، شهریور، قنبری، حکیمه، کاظمی زاد، شمس اله، و نوریان، رحیمه. (1390). ارایه الگوی بهینه مکان یابی پارکینگ های محله ای با استفاده از روش AHP و GIS مطالعه موردی: منطقه 3 و 4 شهرداری تبریز. جغرافیا و توسعه، 9(پیاپی 23)، 163-184. SID. https://sid.ir/paper/77019/fa

Vancouver: کپی

روستایی شهریور، قنبری حکیمه، کاظمی زاد شمس اله، نوریان رحیمه. ارایه الگوی بهینه مکان یابی پارکینگ های محله ای با استفاده از روش AHP و GIS مطالعه موردی: منطقه 3 و 4 شهرداری تبریز. جغرافیا و توسعه[Internet]. 1390؛9(پیاپی 23):163-184. Available from: https://sid.ir/paper/77019/fa

IEEE: کپی

شهریور روستایی، حکیمه قنبری، شمس اله کاظمی زاد، و رحیمه نوریان، “ارایه الگوی بهینه مکان یابی پارکینگ های محله ای با استفاده از روش AHP و GIS مطالعه موردی: منطقه 3 و 4 شهرداری تبریز،” جغرافیا و توسعه، vol. 9، no. پیاپی 23، pp. 163–184، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77019/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button