مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,653
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی

صفحات

 صفحه شروع 576 | صفحه پایان 590

چکیده

 زمینه و هدف: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب, افسردگی و پرخاشگری بیشتری را تجربه می کنند. در این راستا, هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب, افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی بود.روش بررسی: طرح پژوهش حاضر به صورت شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای دانش آموز دختر مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی (گروه سنی 6 تا 12 سال) در دبستان های ابتدایی شهر نورآباد, بوده است. نمونه گیری در دو مرحله تصادفی و مبتنی بر هدف انجام شد. بدین منظور 34 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی بعد از نمونه گیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. از فهرست رفتاری کودک (فرم گزارش والدین CBCL و فرم معلم TRF) به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک و پرخاشگری, برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی, به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار), تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به تفاوت معنی دار آماری (p<0.001) بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب, افسردگی و پرخاشگری در گروه آزمایش شد. به این صورت که در مرحله پس آزمون بعد از کنترل نمرات پیش آزمون, گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل اضطراب, افسردگی و پرخاشگری کمتری را گزارش نمودند.نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اضطراب, افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی, آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرادیانی گیزه رود، سیده خدیجه، میردریکوند، فضل اله، حسینی رمقانی، نسرین السادات، و مهرابی، مهناز. (1395). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب, افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. ارمغان دانش، 21(6 (پی در پی 113))، 576-590. SID. https://sid.ir/paper/77619/fa

Vancouver: کپی

مرادیانی گیزه رود سیده خدیجه، میردریکوند فضل اله، حسینی رمقانی نسرین السادات، مهرابی مهناز. اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب, افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. ارمغان دانش[Internet]. 1395؛21(6 (پی در پی 113)):576-590. Available from: https://sid.ir/paper/77619/fa

IEEE: کپی

سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود، فضل اله میردریکوند، نسرین السادات حسینی رمقانی، و مهناز مهرابی، “اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب, افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی،” ارمغان دانش، vol. 21، no. 6 (پی در پی 113)، pp. 576–590، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77619/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button