Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

931
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

477
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آگاهی اهداکنندگانی که مطالب آموزشی ارایه شده در زمینه اهدای خون سالم را در تبریز در سال 1384 مطالعه نموده اند

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 181

چکیده

 سابقه و هدف: ورود اهداکنندگان ناآگاه و پرخطر به چرخه اهدای خون, سلامت خون های اهدایی را به خطر می اندازد لذا اهمیت آموزش اهداکنندگان به عنوان منابع تامین خون سالم می تواند از اهداف اساسی سازمان انتقال خون باشد. در این مطالعه با تمرکز بر محتوای آموزشی ارایه شده برای اهداکنندگان خون شهر تبریز در سال 1384, به بررسی میزان آگاهی آن ها در زمینه اهدای خون سالم پرداخته شد.مواد و روش ها: این بررسی به صورت مقطعی روی 1200 اهدا کننده خون باسواد در شهر تبریز که بروشورهای آموزشی در زمینه اهدای خون سالم را مطالعه کرده بودند, انجام گرفت. اهداکنندگان به صورت تصادفی انتخاب شده و به یک پرسشنامه حاوی 21 سوال در سه بخش پاسخ دادند. آنالیز داده ها در نرم افزار SPSS و با آزمون کای دو (Chi-square) در قالب جداول توافقی صورت گرفت.یافته ها: در حدود 97% از اهداکنندگان به سوال های مربوط به نحوه ارایه مطالب آموزشی پاسخ دادند که در اکثر موارد, پاسخ ها از میزان متوسط به بالا ارزیابی شده بودند. سطح تحصیلات اهداکنندگان ارتباط معنی داری با ارزیابی میزان استفاده از جزوات آموزشی, میزان سادگی مطالب, حجم آن ها و کسب اطلاعات جدید در زمینه اهدای خون سالم داشت (P<0.05). 68.8% از اهداکنندگان از مرحله غیر قابل تشخیص بیماری های منتقله از طریق خون توسط آزمایش های غربالگری روتین (دوره پنجره) و همچنین 66.8% از مفهوم خود حذفی محرمانه آگاهی داشتند که در هر دو مورد ارتباط معنی داری با دفعات اهدای خون وجود داشت (P<0.05). علاوه بر این 51.7% افراد نیز روش های آزمایشگاهی موجود را در مقایسه با مشاوره دقیق با پزشک مهم ترین عامل دست یابی به خون سالم تلقی نمودند.نتیجه گیری: سطح تحصیلات اهداکنندگان, به عنوان عامل مهمی در ارزیابی نحوه ارایه مطالب آموزشی مطرح می باشد لذا در طراحی مطالب آموزشی باید مد نظر قرار گیرد. با توجه به نتایج به دست آمده از موارد پاسخ های نادرست و بدون پاسخ در مورد آگاهی از دوره پنجره بیماری های منتقله از طریق خون و مرحله خود حذفی محرمانه, باید متذکر گردید که این مفاهیم نیاز به بازبینی بیشتری در جزوات آموزشی دارند. علاوه بر این در مطالب آموزشی تهیه شده باید در خصوص تفهیم نقش موثر پزشک مشاور سازمان در هنگام مصاحبه با اهداکنندگان, در مقایسه با روش های آزمایشگاهی موجود, به عنوان مهم ترین عامل دست یابی به خون سالم تاکید بیشتری گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ایل بیگی، شراره، قره باغیان، احمد، مقدم، عبدالناصر، دهخدا، رحیم، حسین پورپناهی، اکرم، سروی، هوشنگ، و ذوقی، فرهاد. (1385). بررسی میزان آگاهی اهداکنندگانی که مطالب آموزشی ارایه شده در زمینه اهدای خون سالم را در تبریز در سال 1384 مطالعه نموده اند. پژوهشی خون، 3(2)، 171-181. SID. https://sid.ir/paper/78632/fa

Vancouver: کپی

ایل بیگی شراره، قره باغیان احمد، مقدم عبدالناصر، دهخدا رحیم، حسین پورپناهی اکرم، سروی هوشنگ، ذوقی فرهاد. بررسی میزان آگاهی اهداکنندگانی که مطالب آموزشی ارایه شده در زمینه اهدای خون سالم را در تبریز در سال 1384 مطالعه نموده اند. پژوهشی خون[Internet]. 1385؛3(2):171-181. Available from: https://sid.ir/paper/78632/fa

IEEE: کپی

شراره ایل بیگی، احمد قره باغیان، عبدالناصر مقدم، رحیم دهخدا، اکرم حسین پورپناهی، هوشنگ سروی، و فرهاد ذوقی، “بررسی میزان آگاهی اهداکنندگانی که مطالب آموزشی ارایه شده در زمینه اهدای خون سالم را در تبریز در سال 1384 مطالعه نموده اند،” پژوهشی خون، vol. 3، no. 2، pp. 171–181، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/78632/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا