مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,540
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,690
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) شایع ترین اختلال روانی در کودکان است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اختلال بیش فعالی - نقص توجه و برخی عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دبستانی شهر نیشابور انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - مقطعی روی دانش آموزان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای طبقه بندی شده بود. داده ها از طریق پرسشنامه والدین و معلم کانر جمع آوری و برای هر دانش آموز دو پرسشنامه مجزا توسط والدین و مربی تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به میانگین نمرات مربیان و والدین انجام گردید. نمره 15 به عنوان معیار احتمالی به منظور بیش فعالی انتخاب شد.یافته ها: 722 نفر (میزان پاسخ 79.6 درصد) در مطالعه شرکت کردند. میزان شیوع اختلال 12.5 ADHD درصد با دامنه اطمینان 95 درصد, از 10 تا 14.8 درصد بود. تفاوت شیوع اختلال ADHD در دو جنس معنی دار نبود. شیوع اختلال ADHD در دانش آموزان با افزایش سن, افزایش معنی داری داشت (P<0.05). بیشترین شیوع اختلال ADHD در متولدین بهار و کمترین آن در متولدین تابستان بود (P<0.05). تحصیلات پدر با بیش فعالی رابطه معنی داری داشت. به طوری که شیوع آن در کودکانی که پدرانشان تحصیلات بالاتری داشتند, کمتر بود (P<0.05). شغل پدر نیز با اختلال ADHD رابطه معنی داری داشت (P<0.05). متغیرهایی از قبیل نوع زایمان, رتبه تولد و تحصیلات مادر با این اختلال رابطه معنی داری نداشتند.نتیجه گیری: در این مطالعه شیوع اختلال ADHD نسبت به مطالعات مشابه بیشتر بود. لازم است برنامه های مداخله ای در مورد گروه های در معرض خطر در نظر گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، علی، خبازخوب، مهدی، آگاه، تهمینه، جواهرفروش زاده، علی، رضوان، بیژن، حائری کرمانی، زهرا، و پالاهنگ، سمیه. (1387). شیوع بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 10(2 (پی در پی 26))، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/78919/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی علی، خبازخوب مهدی، آگاه تهمینه، جواهرفروش زاده علی، رضوان بیژن، حائری کرمانی زهرا، پالاهنگ سمیه. شیوع بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1387؛10(2 (پی در پی 26)):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/78919/fa

    IEEE: کپی

    علی مرادی، مهدی خبازخوب، تهمینه آگاه، علی جواهرفروش زاده، بیژن رضوان، زهرا حائری کرمانی، و سمیه پالاهنگ، “شیوع بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 10، no. 2 (پی در پی 26)، pp. 37–43، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/78919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا