مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

951
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش بر آگاهی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 71

چکیده

 زمینه و هدف: هر چند سندرم نقص ایمنی اکتسابی از نظر پزشکی مهم است؛ ولی به عنوان یک رفتار شخصی و یک پدیده اجتماعی و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نوجوانان به عنوان جمعیت در معرض خطر شناخته شده اند. تنها راه موثر علیه ایدز آموزش بهداشت است. این مطالعه به منظور تعیین اثر آموزش بر آگاهی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) انجام شد.روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی روی 72 دختر دبیرستانی شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. دانش آموزان به دو گروه 36 نفری مداخله و شاهد تقسیم شدند. برای گروه مداخله جلسات آموزشی در دو جلسه با استفاده از روش سخنرانی و بحث گروهی انجام گرفت و برای گروه شاهد هیچ آموزشی صورت نگرفت. پرسشنامه 3 قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک, آگاهی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی به وسیله خودگزارش دهی تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18,paired t-test  و independent t-test تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در ابتدای مطالعه میانگین آگاهی, شدت درک شده, منافع و موانع درک شده بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت. در انتهای مطالعه میانگین آگاهی, شدت درک شده, منافع و موانع درک شده در گروه مداخله افزایش آماری معنی داری نشان داد (P<0.05)؛ اما میانگین حساسیت درک شده در گروه مداخله اختلاف آماری معنی داری نداشت.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب بالا رفتن شدت درک و منافع درک شده و نیز کاهش موانع درک شده در دانش آموزان دختر گردید؛ اما اثر آماری معنی داری بر حساسیت درک شده نداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیرزاده، آسیه، و شریفی راد، غلامرضا. (1391). اثر آموزش بر آگاهی و سازه‌ های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش ‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 14(3 (پی در پی 43))، 66-71. SID. https://sid.ir/paper/79169/fa

    Vancouver: کپی

    پیرزاده آسیه، شریفی راد غلامرضا. اثر آموزش بر آگاهی و سازه‌ های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش ‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1391؛14(3 (پی در پی 43)):66-71. Available from: https://sid.ir/paper/79169/fa

    IEEE: کپی

    آسیه پیرزاده، و غلامرضا شریفی راد، “اثر آموزش بر آگاهی و سازه‌ های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش ‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 14، no. 3 (پی در پی 43)، pp. 66–71، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا