مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,294
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,425
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و سالم

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 76

چکیده

 زمینه و هدف: بیش فعالی و نقص توجه, اختلالی عصبی - تحولی است. رفتار بدون توجه به عنوان خصیصه نافذ و فراگیر اختلال محسوب می شود. این مطالعه به منظور مقایسه عملکردهای اجرایی و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و کودکان سالم آنها انجام شد.روش بررسی: این مطالعه مورد - شاهدی روی 50 کودک مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و 40 کودک سالم مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قزوین انجام شد. آزمودنی ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و به کمک آزمون کانرز معلم و تشخیص یک روانپزشک کودک مورد مقایسه قرار گرفتند. عملکرد حافظه کاری از طریق تعیین نمره خطا با استفاده از آزمون n-back و عملکردهای اجرایی شامل مولفه های خطا, زمان واکنش مرحله سوم آزمون استروپ, خطا, درجاماندگی و تعداد دسته های کارت آزمون ویسکانسین و مولفه خطای حذف در آزمون عملکرد مداوم برای هر کودک تعیین گردید.یافته ها: میانگین نمره خطای آزمون n-back در گروه های مورد 17.3±14.035 و شاهد 10.725±5.795 تعیین شد (P<0.05). بین مولفه های عملکردهای اجرایی دو گروه مورد و شاهد تفاوت آماری معنی داری یافت شد (P<0.05). همچنین مولفه خطای حذف آزمون عملکرد مداوم در گروه مورد (16.98±8.157) و شاهد (7.3±3.824) از نظر آماری معنی داری بود (P<0.05).نتیجه گیری: اختلال کم توجهی - بیش فعالی در کودکان باعث کاهش عملکرد اجرایی و حافظه کاری می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، وحید، بهرامی، هاجر، آبروان، مصطفی، روبن زاده، شرمین، و مطیعی، حورا. (1392). عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و سالم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 15(3 (پی در پی 47))، 69-76. SID. https://sid.ir/paper/79320/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی وحید، بهرامی هاجر، آبروان مصطفی، روبن زاده شرمین، مطیعی حورا. عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و سالم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1392؛15(3 (پی در پی 47)):69-76. Available from: https://sid.ir/paper/79320/fa

    IEEE: کپی

    وحید نجاتی، هاجر بهرامی، مصطفی آبروان، شرمین روبن زاده، و حورا مطیعی، “عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و سالم،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 15، no. 3 (پی در پی 47)، pp. 69–76، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79320/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا