مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,040
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

483
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 7

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر مطالعات زیادی در مورد اثر سودمند آسپرین بر اختلالات یادگیری و حافظه در بیماری های سیستم عصبی صورت گرفته است. این مطالعه به منظور بررسی اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه تجربی ابتدا حیوانات به صورت تصادفی به شش گروه 8 تایی تقسیم شدند. به سه گروه از این حیوانات به ترتیب آسپرین (30 و 15 میلی گرم بر کیلوگرم خوراکی) و نرمال سالین از یک هفته قبل و در طی القا کیندلینگ تجویز شد. کیندلینگ در این سه گروه به وسیله تزریق پنتیلن تترازول (40 میلی گرم بر کیلوگرم داخل صفاقی) القا شد. دو گروه از حیوانات هم زمان با سایر گروه ها آسپرین در دو دوز 15 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم را به صورت خوراکی دریافت کردند. گروه دیگر تنها سالین را در سراسر بررسی دریافت کردند و به عنوان گروه کنترل سالم عمل کردند. بعد از القا کیندلینگ یادگیری و حافظه موش ها در دستگاه شاتل باکس ارزیابی شد. بررسی به سه مرحله سازش, اکتساب و تست یادسپاری تفکیک شد. زمان تاخیر اولیه قبل از دریافت شوک الکتریکی و زمان تاخیر حین عبور 20 دقیقه و 24 ساعت پس از آموزش به عنوان شاخص یادگیری و حافظه مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین فعالیت حرکتی حیوانات با استفاده از تست جعبه باز ارزیابی شد.یافته ها: کیندلینگ پنتیلن تترازول به شکل معنی داری زمان تاخیر اولیه و همچنین زمان تاخیر حین عبور, 20 دقیقه و 24 ساعت پس از اکتساب را کاهش داد و آسپرین به شکل معنی داری سبب افزایش این زمان در موش های کیندله گردید  .(P<0.05)  همچنین آسپرین تاثیر معنی داری بر فعالیت حرکتی حیوانات نداشت.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تجویز آسپرین سبب کاهش میزان اختلال یادگیری و حافظه ایجاد شده توسط کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظیفی، معصومه، فتحی آذربایجانی، فتح اله، ایلخانی پور، مینو، و فرخی، فرح. (1388). اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 11(3 (پی در پی 31))، 1-7. SID. https://sid.ir/paper/79389/fa

    Vancouver: کپی

    نظیفی معصومه، فتحی آذربایجانی فتح اله، ایلخانی پور مینو، فرخی فرح. اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1388؛11(3 (پی در پی 31)):1-7. Available from: https://sid.ir/paper/79389/fa

    IEEE: کپی

    معصومه نظیفی، فتح اله فتحی آذربایجانی، مینو ایلخانی پور، و فرح فرخی، “اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 11، no. 3 (پی در پی 31)، pp. 1–7، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

    کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا