مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,235
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر دانش، نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 48

چکیده

 زمینه و هدف: فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی و شایع ترین عامل بروز نارسایی قلبی و سکته مغزی در بسیاری از کشورها و شایع ترین عامل نارسایی کلیوی است. این مطالعه با هدف ارزشیابی تاثیر آموزش از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی بر دانش, نگرش و عملکرد کادر پرستاری شهر گنبد کاووس درباره بیماری پرفشاری خون صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی روی 136 نفر از کادر پرستاری شهر گنبد در سال 1384 که به صورت تصادفی طبقه ای از میان 370 کارکنان شاغل انتخاب شدند, انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه و چک لیست مشاهده بود. در ابتدا میزان دانش, نگرش و عملکرد افراد مورد مطالعه به وسیله این ابزار مورد بررسی قرار گرفت. سپس نیازهای آموزشی آنان مشخص و برنامه ای آموزشی بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی طراحی, تدوین و اجرا گردید. سه ماه پس از اجرای برنامه آموزش میزان دانش, نگرش و عملکرد نمونه های مورد مطالعه از طریق همان پرسشنامه و چک لیست, تعیین و با یافته های به دست آمده از مرحله اولیه (pre-test) مقایسه گردید. برای دستیابی به میزان تاثیر آموزش از آزمون های آماری ویلکاکسون, تی مستقل, ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: میانگین نمرات دانش, منافع درک شده, موانع درک شده, تهدید درک شده, نگرش (مجموع اجزا مدل اعتقاد بهداشتی) و عملکرد قبل از آموزش به ترتیب برابر با 9.68, 23.76, 25.63, 22.82, 71.99 و 4.55 بود که بعد از آموزش همه آنها افزایش نشان داده و به ترتیب به 16.66, 26.06, 28.94, 24.98, 80.08 و 4.83 رسید. نتایج نشان داد که آموزش کادر پرستاری از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی سبب ارتقا دانش و تغییر نگرش و همچنین سبب بهبود عملکرد آنان می شود (P<0.05). بین متغیرهای سن, جنس, وضعیت تاهل, سابقه کاری و زمینه خانوادگی مثبت با میزان دانش, نگرش و عملکرد ارتباط معنی دار مشاهده نشد. ولی بین متغیرهای رده شغلی, میزان تحصیلات و بخش کاری با دانش قبل از آموزش و عملکرد قبل از آموزش و همچنین بین متغیر واحد سازمانی با نگرش قبل از آموزش ارتباط معنی دار مشاهده شد (P<0.05).نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده ضرورت آموزش دوره ای کادر پرستاری در خصوص پرفشاری خون با استفاده از یک مدل آموزشی مناسب و برنامه ریزی شده می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چرکزی، عبدالرحمان، کوچکی، قربان محمد، بادله شموشکی، محمدتقی، گزی، شهربانو، اکرامی، زلیخا، و بخشا، فوزیه. (1386). تاثیر آموزش بر دانش, ‌نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 19(1 (پی در پی 21))، 43-48. SID. https://sid.ir/paper/79569/fa

    Vancouver: کپی

    چرکزی عبدالرحمان، کوچکی قربان محمد، بادله شموشکی محمدتقی، گزی شهربانو، اکرامی زلیخا، بخشا فوزیه. تاثیر آموزش بر دانش, ‌نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1386؛19(1 (پی در پی 21)):43-48. Available from: https://sid.ir/paper/79569/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرحمان چرکزی، قربان محمد کوچکی، محمدتقی بادله شموشکی، شهربانو گزی، زلیخا اکرامی، و فوزیه بخشا، “تاثیر آموزش بر دانش, ‌نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 19، no. 1 (پی در پی 21)، pp. 43–48، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79569/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا