مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان پاسخ محور در کاهش مشکلات ارتباطی و رفتاری پسران 12 - 8 ساله مبتلا به اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 11

چکیده

 زمینه و هدف: اوتیسم یکی از انواع اختلالات رشدی است که مشکلاتی از قبیل اختلال در ارتباط و نیز تعامل با محیط پیرامون از جمله علائم برجسته آن است. این مطالعه به منظور تعیین اثر روش درمانی پاسخ محور در کاهش علائم کودکان پسر مبتلا به اوتیسم شامل اختلال در تعاملات اجتماعی, اختلال در ارتباط و نیز رفتارهای خودتحریکی و کلیشه ای انجام شد.روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 18 پسر 12 - 8 ساله مبتلا به اوتیسم مدرسه پیک هنر در کلینیک توانبخشی ذهن زیبا تهران در سال 1390 انجام شد. بیماران از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 9 نفری درمان پاسخ محور و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت دوماه تحت 20 جلسه درمان پاسخ محور قرار گرفتند. سه حوزه اصلی اختلال در کودکان مبتلا به اوتیسم شامل تعاملات اجتماعی, اختلال در ارتباط و نیز رفتارهای خودتحریکی و کلیشه ای با استفاده از آزمون (autism diagnostic interview - revised) ADI-R به عنوان پیش آزمون و پس آزمون ارزیابی گردید. برای گروه کنترل درمانی انجام نشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: مقایسه میانگین و انحراف معیار گروه مداخله پس از مداخله در هر سه حوزه تعاملات اجتماعی (18.58±0.450), اختلال در ارتباط (17.13±0.46) و نیز رفتارهای خودتحریکی و کلیشه ای (1.92±0.36) در مقایسه با گروه کنترل به ترتیب با مقادیر 26.33±0.466, 23.11±0.484 و 6.16±0.375 و با گروه مداخله قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری نشان داد (P<0.01).نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده موثر بودن روش درمان پاسخ محور در کاهش مشکلات ارتباطی و رفتاری پسران مبتلا به اوتیسم است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سالمی خامنه، علیرضا، قهاری، شهربانو، سلطانلو، مجتبی، و دارابی، جعفر. (1392). اثربخشی درمان پاسخ محور در کاهش مشکلات ارتباطی و رفتاری پسران 12 - 8 ساله مبتلا به اوتیسم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 15(1 (پی در پی 45))، 6-11. SID. https://sid.ir/paper/79656/fa

Vancouver: کپی

سالمی خامنه علیرضا، قهاری شهربانو، سلطانلو مجتبی، دارابی جعفر. اثربخشی درمان پاسخ محور در کاهش مشکلات ارتباطی و رفتاری پسران 12 - 8 ساله مبتلا به اوتیسم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1392؛15(1 (پی در پی 45)):6-11. Available from: https://sid.ir/paper/79656/fa

IEEE: کپی

علیرضا سالمی خامنه، شهربانو قهاری، مجتبی سلطانلو، و جعفر دارابی، “اثربخشی درمان پاسخ محور در کاهش مشکلات ارتباطی و رفتاری پسران 12 - 8 ساله مبتلا به اوتیسم،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 15، no. 1 (پی در پی 45)، pp. 6–11، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79656/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button