Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

880
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی با تاکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 نظام طراحی, تدوین و اجرای برنامه های درسی دوره آموزش عمومی و متوسطه ایران با چالش ها و آسیب های زیادی, چه از نظر برداشت از مفهوم برنامه درسی و چه از نظر طراحی و تدوین برنامه درسی, روبه رو است. از مهم ترین چالش ها و آسیب های این نظام, متمرکز بودن نظام طراحی و تدوین برنامه درسی و عدم انعطاف در برنامه های درسی است. برنامه های درسی کم توجه یا بی توجه به تفاوت های فردی و شناختی دانش آموزان, کم توجه به تفاوت های اقلیمی, فرهنگی, اجتماعی, قومی, منطقه ای, کم توجه به تحولات علمی, آموزشی, فرهنگی در تراز جهانی, کم توجه یا بی توجه به رویکردهای نوین و تحولات حوزه برنامه درسی و انتظارات تازه از برنامه های درسی. این رکود در حالی است که تحولات ناشی از گسترش مردم سالاری, جهانی شدن ارتباطات و تحولات گسترده در حوزه فرهنگ و علوم در سطح جهانی, تحولات اجتماعی و اقتصادی در دهه های اخیر, تحولات مربوط به دانش تعلیم و تربیت و برنامه درسی, ورود و نفوذ والدین, انجمن ها, سازمان ها و نهادها با افکار و ایده های جدید, تردید در نتایج نظام های آموزشی کاملا متمرکز با برنامه های درسی یکنواخت و از پیش تجویز شده را به همراه آورده است.بررسی پیشینه تحولات حوزه برنامه درسی در دهه 1990 بیانگر آن است که آخرین دهه تغییر مدرسه در قرن بیستم به صورت فزاینده ای از عدم تمرکز طرفداری کرده و آن را کلید حیات اصلاحات دانسته است و دهه 1980 توسط بعضی منتقدان, دوره شکست برنامه های درسی متمرکز در اندازه های بزرگ شناخته شده است. این برداشت تحول جویانه دهه های اخیر ناشی از ویژگی های ذاتی و ضعف های اساسی تمرکزگرایی در برنامه های درسی طراحی و تدوین شده برای معلمان و ضدنفوذ بودن آنها بوده است. تمرکز زدایی در کار طراحی و تدوین برنامه درسی, به بهبود کیفی مدرسه, تشریک مساعی معلمان, جاذب تر شدن محل کار برای معلمان, ارتقای درجه تخصصی و جلوگیری از فرسودگی شغلی, توجه بیشتر به بافت آموزشی و نیازهای فراگیران و تقویت نوآوری های ریشه دار و بومی کمک می کند و انواع تفاوت ها و گوناگونی های موجود را مورد توجه قرار می دهد. گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه های درسی و با تاکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه که به واقع نوعی فلسفه عمل در سطح مفهومی و ادراکی نیز هست, امری حتمی است. اما فرایند تغییر به سمت تمرکززدایی در نگاهی نوین, تحولی تدریجی است و نه خطی و یک فرایند است نه یک اتفاق. لذا آشکار است که اصلاحات از نوع آزادسازی, تمرکززدایی و ایجاد انعطاف نمی تواند نامحدود باشد و با موانع و محدودیت هایی رو به روست که از مهمترین آنها به ادراکات معلمان, سطح تخصصی و توانایی آنها در استفاده از پژوهش و برنامه ریزی برمی گردد. در عین حال, برنامه های درسی می باید درجاتی از وحدت و هماهنگی ملی را نیز به همراه داشته باشد. لذا آن راهبردهای اجرایی که تلفیقی از راهبردهای از پایین به بالا را با راهبرهای از بالا به پایین مورد توجه قرار می دهند, از اثربخشی بیشتری برای حرکت به سوی تمرکز زدایی برخوردارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلسبیلی، نادر، شرفی، حسن، و حسینی، سیدمحمدحسین. (1384). گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی با تاکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/816058/fa

    Vancouver: کپی

    سلسبیلی نادر، شرفی حسن، حسینی سیدمحمدحسین. گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی با تاکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/816058/fa

    IEEE: کپی

    نادر سلسبیلی، حسن شرفی، و سیدمحمدحسین حسینی، “گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی با تاکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/816058/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا