مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

11,490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اجرای طرح نظام های سه گانه برنامه ریزی درسی در ایران

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 برای آشنایی بیشتر با نظام های سه گانه برنامه ریزی درسی (متمرکز, نیمه متمرکز و غیر متمرکز ) ابتدا شرح مختصری در مورد این سه نظام داده می شود. در شیوه متمرکز, کلیه کارهای تعلیم و تربیت توسط عده ای معدود که اغلب در کارهای آموزشی تبحر و سابقه دارند, در ردیف های عالی تشکیلاتی بدون دخالت افراد غیر فرهنگی معین می گردند و برای اجرا به موسسات تابع ابلاغ می گردد. در شیوه نیمه متمرکز, علاوه بر اینکه خط مشی ها و هدفها از طرف مرکز تعیین شده و به آموزش و پرورش مناطق ارسال می شود, به معلمین نیز اختیاراتی داده می شود تا در برنامه های از پیش تعیین شده مطابق شرایط موجود تغییرات جزیی ایجاد کنند. حال آنکه, در شیوه غیر متمرکز آموزش و پرورش, کلیه امور تعلیم و تربیت توسط متخصصان فرهنگی با تایید نهایی مردم در هر حوزه آموزش و پرورش صورت می گیرد. در این سه شیوه مطابق الگوی شورت و زابار معلم می تواند به ترتیب نقش مجری, مجری فعال و برنامه ریز درسی را ایفا نماید. با بررسی سیر تحولات نظام برنامه ریزی درسی در ایران و آگاهی از نظرات و یافته های پژوهشی متخصصین تعلیم و تربیت در این زمینه مشخص شده که در هر برهه زمانی یکی از سه نظام برنامه ریزی درسی حاکم بوده است و نقاط قوت و ضعف هایی به دنبال داشته اند. بنابراین, با توجه به شرایط جغرافیایی کشور و تمرکز امکانات در یک منطقه خاص و گستردگی روزافزون علم و دانش بشری و افزایش مشکلات آموزشی ناشی از آن, اجرای طرح نظام های سه گانه برنامه ریزی درسی ضروری به نظر می رسد. لذا این طرح را می توان با توجه به میزان توسعه یافتگی کشور و هر یک از استان ها اجرا کرد. بدین ترتیب انتظار می رود با اجرای نظام برنامه ریزی غیر متمرکز در مناطق توسعه یافته, نظام برنامه ریزی درسی نیمه متمرکز در مناطق متوسط و نظام برنامه ریزی درسی متمرکز در مناطق محروم, بتوان تا حدودی با انطباق نظام برنامه ریزی درسی با نیازها و شرایط هر منطقه از مشکلات و نارسایی های موجود بر سر راه برنامه ریزی درسی کاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفرنواده، مریم، زارع، پریسا، و سیدی، بتول. (1384). اجرای طرح نظام های سه گانه برنامه ریزی درسی در ایران. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/816060/fa

    Vancouver: کپی

    صفرنواده مریم، زارع پریسا، سیدی بتول. اجرای طرح نظام های سه گانه برنامه ریزی درسی در ایران. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/816060/fa

    IEEE: کپی

    مریم صفرنواده، پریسا زارع، و بتول سیدی، “اجرای طرح نظام های سه گانه برنامه ریزی درسی در ایران،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/816060/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button