مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

252
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

برنامه ریزی ناحیه ای گامی به سوی عدم تمرکز در فرایند سیاست گذاری آموزشی و درسی ایران

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تفویض اختیار و مسوولیت در فرآیند سیاست گذاری آموزشی و مشارکت صاحبان فرآیند در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آموزشی و درسی موجب تغییر ساختار نظام آموزشی و حرکت از تمرکز به سوی عدم تمرکز می گردد. مساله مهم و اساسی در این زمینه این است که چه حوزه هایی از تصمیمات سیاست گذاری و برنامه ریزی قابلیت تفویض و سطوح پایین تر را دارا هستند. اندیشمندان و صاحب نظران بسیاری این مساله را مورد بررسی قرار داده، انواعی از ساختار یا تشکیلات سیاست گذاری و برنامه ریزی را از قبیل ساختارهای متمرکز، ساختارهای منطقه ای، برنامه ریزی استانی، برنامه ریزی ناحیه ای و حتی برنامه ریزی مدرسه ای (مدرسه محوری ) را پیشنهاد کرده اند.علاوه بر این که در هنگام بحث باید تناسب بین ساختار نظام آموزشی با سایر نظام های اقتصادی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، بایستی دیدگاه صاحبان فرآیند را نیز در مورد نوع ساختار مطلوب مورد بررسی قرار داد و توافق آنان را نیز به دست آورد.به همین منظور در مطالعات نظری و میدانی صورت گرفته به بررسی نوع ساختار مطلوب و نوع تصمیماتی که قابلیت واگذاری به ادارات کل مناطق و نواحی آموزشی یا مدارس را دارند، پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه استادان دانشکده های علوم تربیتی، علوم اداری و مدیریت دانشگاه های دولتی و آزاد استان اصفهان و کرمان و کارشناسان ستادی و مدیران و دبیران متوسط این استان ها بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته، شامل 61 سوال بسته پاسخ بود که بر اساس اهداف کلی آموزش و پرورش در قانون اساسی، قوانین و شرح وظایف سازمان ها و تشکیلات آموزشی تنظیم شده بود و تصمیمات و سیاست های مرتبط با 7 حوزه را شامل می شد. این حوزه ها عبارت بودند از:1- برنامه ریزی درسی و آموزشی. -2 امور پرورش. 3 - امور اداری - سازمانی. 4 - امور مالی. 5 - امور تامین و تربیت نیروی انسانی. 6 - امور نوسازی و تجهیز مدارس. 7 - امور تحقیقات و برنامه ریزی توسعه. برای برآورد اعتبار پرسشنامه، ضریب الفای کرانباخ %94 به دست آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فدوی، محبوبه سادات، و یارمحمدیان، محمدحسین. (1384). برنامه ریزی ناحیه ای گامی به سوی عدم تمرکز در فرایند سیاست گذاری آموزشی و درسی ایران. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/816062/fa

    Vancouver: کپی

    فدوی محبوبه سادات، یارمحمدیان محمدحسین. برنامه ریزی ناحیه ای گامی به سوی عدم تمرکز در فرایند سیاست گذاری آموزشی و درسی ایران. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/816062/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه سادات فدوی، و محمدحسین یارمحمدیان، “برنامه ریزی ناحیه ای گامی به سوی عدم تمرکز در فرایند سیاست گذاری آموزشی و درسی ایران،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/816062/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button