مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر ادراک عمق و تیزبینی در کودکان

صفحات

 صفحه شروع 409 | صفحه پایان 417

چکیده

 زمینه و هدف: ادراک بینایی به عنوان برترین سیستم ادراکی فرد در یادگیری و اجرای مهارت های حرکتی و مهم ترین عامل درک و دریافت اطلاعات از محیط می باشد که نقش بسزایی در تنظیم بسیاری از رفتارهای انسان ازجمله رفتارهای مربوط به حرکت در محیط را به عهده دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر دو روش تمرینی ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر ادراک عمق و تیزبینی پویای کودکان 8-7 ساله بود.موارد و روش: نمونه پژوهش حاضر شامل 107 نفر از آموزان کلاس اول دبستان های سبزوار بودند که به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (تمرینات ادارک بینایی وابسته و غیروابسته به حرکت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه های آزمایشی, به مدت 6 هفته و هر هفته, سه جلسه 45 دقیقه ای تحت تمرینات برنامه ریزی شده مربوط به خود قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس درون- بین گروهی و آزمون کروسکال والیس و ویلکاکسون استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که تمرینات بینایی وابسته و غیروابسته به حرکت موجب بهبود مولفه های ادراک عمق و تیزبینی پویا در کودکان 8-7 ساله شد, ولیکن تفاوت معنی داری بین این دو روش تمرینی وجود نداشت.بحث و نتیجه گیری: یافته پژوهش حاضر مبنی بر عدم تفاوت بین گروه های تمرینی وابسته غیروابسته به حرکت, تاییدی بر فرضیه حرکت پاین و ایساکس (2005), می باشد که اظهار داشت مساله مهم در رشد ادراک بینایی, حرکت فعالانه نیست, بلکه توجه فرد به اشیا متحرک است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همبوشی، لاله، عرب عامری، الهه، شهبازی، مهدی، و زیدآبادی، رسول. (1397). اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر ادراک عمق و تیزبینی در کودکان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 25(3 )، 409-417. SID. https://sid.ir/paper/81918/fa

    Vancouver: کپی

    همبوشی لاله، عرب عامری الهه، شهبازی مهدی، زیدآبادی رسول. اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر ادراک عمق و تیزبینی در کودکان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1397؛25(3 ):409-417. Available from: https://sid.ir/paper/81918/fa

    IEEE: کپی

    لاله همبوشی، الهه عرب عامری، مهدی شهبازی، و رسول زیدآبادی، “اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر ادراک عمق و تیزبینی در کودکان،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 25، no. 3 ، pp. 409–417، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/81918/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button