مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 336 | صفحه پایان 344

چکیده

 زمینه و هدف: بیماری قند, شایع ترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزش های بهداشتی و روش های اصلاحی و رفتاری مناسب از موثرترین و باصرفه ترین راه های پیشگیری و کنترل دیابت می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو می باشد.مواد و روش ها: روش پژوهش آزمایشی بوده که با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد انجام گرفت. از بین افراد دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز بهداشت بجنورد, 40 نفر متناسب با معیارهای مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب داده شدند. پرسشنامه ای 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش (ساخته غضنفری با پایایی 0.84), نگرش (ساخته غضنفری با پایایی 0.81), خودمراقبتی (ساخته غضنفری با پایایی 0.91) و کیفیت زندگی (SF-20 با پایایی 0.79) در دو مرحله اجرا گردید. روایی پرسشنامه ها نیز مورد تایید متخصصان بوده است. برنامه آموزشی مبتنی بر اصلاح عادت ها و روش های غذایی در پنج جلسه 30 دقیقه ای انجام شد. با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS 18داده ها تحلیل شدند.یافته ها: میانگین سن افراد 52.17±7.58 بود. نتایج نشان داد مداخله آموزشی بر دانش افراد مورد مطالعه (p=0.083) اثر معناداری نداشته است. اما در متغیرهای نگرش نسبت به بیماری (p=0.001), خودمراقبتی (p=0.001) و کیفیت زندگی (p=0.001) مداخله اصلاح رفتار, تاثیر معناداری داشته است.نتیجه گیری: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو, با بهره گیری از روش های اصلاح رفتارهای نامناسب, نگرش خود را نسبت به زندگی و سبک زندگی تغییر می دهند. بهتر است این مراقبت ها مداوم بوده و روش های بالینی و روانشناختی در کنار روش دارویی به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیدی، فاطمه، حسن پور، کاظم، رنجبرزاده، اکبر، و خردمند، علی. (1391). اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 19(4 (مسلسل 66))، 336-344. SID. https://sid.ir/paper/81987/fa

    Vancouver: کپی

    بیدی فاطمه، حسن پور کاظم، رنجبرزاده اکبر، خردمند علی. اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1391؛19(4 (مسلسل 66)):336-344. Available from: https://sid.ir/paper/81987/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه بیدی، کاظم حسن پور، اکبر رنجبرزاده، و علی خردمند، “اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 19، no. 4 (مسلسل 66)، pp. 336–344، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/81987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button