مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی ابزار ارزیابی نقادانه چکیده مقالات اصیل پژوهشی توسط داوران دانشجو در کنگره های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور

صفحات

 صفحه شروع 611 | صفحه پایان 622

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه نکته مهم در استفاده از نتایج پژوهش های ارائه شده در کنفرانس های علمی, توانمندی استفاده کنندگان شواهد در ارزیابی کیفیت یافته هاست. استفاده از چارچوب استاندارد ارزشیابی همچون چک لیست هابه عنوان ابزار اصلی در داوری همتایان محسوب می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی چک لیست طراحی شده برای ارزیابی نقادانه چکیده مقالات اصیل پژوهشی توسط داوران دانشجو در کنگره های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بخشی از یک پژوهش از نوع مداخله آموزشی است که در قالب یک دوره کارگاه آموزشی و با حضور 40 نفر از دانشجویان رشته پزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران برگزار گردید. روش نمونه گیری از نوع غیر احتمالی هدفمند می باشد. شرکت کنندگان قبل و پس از برگزاری کارگاه, با شبیه سازی داوری سه چکیده مقاله را ارزیابی کردند. پایایی چک لیست طراحی شده به دو روش مختلف شامل ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. روایی ابزار نیز به روش دلفی توسط متخصصین تایید شد.یافته ها: در تمامی بخش های اصلی چکیده مقاله شامل مقدمه, روش بررسی, نتایج, نتیجه گیری و حیطه نظر کلی -هم در پیش آزمون و هم در پس آزمون- همسانی درونی گزارش شد (p<0.05) ضریب پایایی آلفای کرونباخ در بخش «روش بررسی» (0.926) عالی و در دو بخش «نتایج» (0.650) و «نتیجه گیری» (0.739) در پیش آزمون قابل قبول بود.نتیجه گیری: ابزار معرفی شده در مطالعه حاضر از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بود. با توجه به حضور فعال دانشجویان علوم پزشکی در کنگره های پژوهشی دانشجویی بعنوان داور, استفاده از چنین چک لیست های ساختاری می تواند در بهبود کیفیت ارزیابی چکیده مقالات و داوری همتایان موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرشته نژاد، سیدمحمد، برادران، حمیدرضا، و مرادی لاکه، مازیار. (1392). بررسی روایی و پایایی ابزار ارزیابی نقادانه چکیده مقالات اصیل پژوهشی توسط داوران دانشجو در کنگره های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 20(5 (ویژه نامه))، 611-622. SID. https://sid.ir/paper/82036/fa

    Vancouver: کپی

    فرشته نژاد سیدمحمد، برادران حمیدرضا، مرادی لاکه مازیار. بررسی روایی و پایایی ابزار ارزیابی نقادانه چکیده مقالات اصیل پژوهشی توسط داوران دانشجو در کنگره های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1392؛20(5 (ویژه نامه)):611-622. Available from: https://sid.ir/paper/82036/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد فرشته نژاد، حمیدرضا برادران، و مازیار مرادی لاکه، “بررسی روایی و پایایی ابزار ارزیابی نقادانه چکیده مقالات اصیل پژوهشی توسط داوران دانشجو در کنگره های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 20، no. 5 (ویژه نامه)، pp. 611–622، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82036/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button