مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پاسخ گویی در ارائه خدمات سلامت: تجربه بیماران بستری در بیمارستانی آموزشی، درمانی و پژوهشی

صفحات

 صفحه شروع 662 | صفحه پایان 671

چکیده

 اهداف: توجه به جنبه های غیرپزشکی در مراقبت سلامت یا پاسخگویی بیانگر چگونگی تجربه بیمار از خدماتی است که در طول دوره مراقبت دریافت می کند. این موضوع بارها مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی بوده است. این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت پاسخگویی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار است.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی و مقطعی جامعه پژوهش شامل تمام بیماران بستری شده در مرکز آموزشی, درمانی و پژوهشی واسعی سبزوار در سال 1394 است. 189 بیمار به روش طبقه ای دومرحله ای و تصادفی ساده از این مرکز آموزشی, درمانی و پژوهشی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه استاندارد پاسخگویی بوده است. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و آنوا با نسخه 16 نرم افزار SPSS در سطح معناداری 0.05 تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد از بین مولفه های هشت گانه پاسخگویی, دسترسی به حمایت های اجتماعی در دوره بستری بیشترین نمره و استقلال بیمار کمترین نمره را به خود اختصاص داده است. بین دسترسی به حمایت های اجتماعی و جنسیت رابطه معنادار وجود داشت (P≤0.05). همچنین بین بخش بستری شده بیماران با دسترسی به حمایت های اجتماعی در دوره بستری و کیفیت امکانات رفاهی رابطه معنادارمشاهده شد (P≤0.05) از دیدگاه بیماران میانگین نمره کل پاسخگویی در بیمارستان مطالعه شده از حداکثر چهار نمره (0.60±2.43) به دست آمد که نمایانگر پاسخگویی در حد متوسط است.نتیجه گیری: توجه به جنبه های غیرپزشکی, ارائه خدمات مراقبت سلامت در بیمارستان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. نقاط قوت حاکی از آن است که بیمارستان قابلیت لازم برای بهبود مولفه های هشت گانه پاسخگویی را دارد. تلاش برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن اصول پاسخگویی در بیمارستان های آموزشی, برگزاری دوره های آموزشی تئوری و عملی برای کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی, اصلاح آگاهی و نگرش بیماران و کادر درمانی می تواند در بهبود پاسخگویی و توجه به جنبه های غیرپزشکی ارائه خدمات نقش داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وجدانی، مرجان، گودرزیان، مریم، رحیمی، زهرا، صفاری، سیداحسان، وجدانی، مرضیه، فوجی، سمیرا، و پورطالب، عارفه. (1395). پاسخ گویی در ارائه خدمات سلامت: تجربه بیماران بستری در بیمارستانی آموزشی, درمانی و پژوهشی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 23(4)، 662-671. SID. https://sid.ir/paper/82202/fa

Vancouver: کپی

وجدانی مرجان، گودرزیان مریم، رحیمی زهرا، صفاری سیداحسان، وجدانی مرضیه، فوجی سمیرا، پورطالب عارفه. پاسخ گویی در ارائه خدمات سلامت: تجربه بیماران بستری در بیمارستانی آموزشی, درمانی و پژوهشی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1395؛23(4):662-671. Available from: https://sid.ir/paper/82202/fa

IEEE: کپی

مرجان وجدانی، مریم گودرزیان، زهرا رحیمی، سیداحسان صفاری، مرضیه وجدانی، سمیرا فوجی، و عارفه پورطالب، “پاسخ گویی در ارائه خدمات سلامت: تجربه بیماران بستری در بیمارستانی آموزشی, درمانی و پژوهشی،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 23، no. 4، pp. 662–671، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82202/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button