مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تحلیل عملکردی میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان های آموزشی با نگرشی بر پایداری در معماری (بررسی موردی: مرکز علمی کاربردی میراث بیستون کرمانشاه)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 موضوع این تحقیق پرداخت به رابطه دو مقوله نور در مراکز آموزشی (به طور خاص) و آسیب شناسی محیطی, اکولوژی و ادراکی آن (به طور عام) می باشد. توجه به اهداف عمده طراحی اقلیمی در هر منطقه آب و هوایی و پیش بینی مواردی جهت تحقق تحقق بخشیدن به این اهداف موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هویت یافتن معماری در هر اقلیم خواهد شد. این پژوهش به منظور بررسی میزان تطابق فضاهای آموزشی و اداری مراکز آموزشی با شاخص های اقلیم و معماری خصوصا مبحث اساسی نور انجام شده است در این پژوهش بر اساس نظریات پرفسور نربرت لکنر, که ابتدا با بررسی عنصر نور و ترسیم دیاگرام های مربوطه اصول و شاخص های اقلیمی و نور پردازی کلاس های درس مرکز آموزش علمی کاربردی میراث بیستون کرمانشاه به عنوان نمونه مورد مطالعه, را تشریح نموده و سپس با استفاده از جداول ماهونی و تحلیل میزان و شدت روشنایی, درخشندگی, ضریب نوری, خیرگی, کارایی فعالیت بصری این فضاها را در راستای پایداری معماری مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد. طبق یافته های پژوهش دانشگاه مورد مطالعه از نظر جهت استقرار, فرم و نحوه قرار گیری بنا مناسب بوده به طوری حداکثر میزان دریافت انرژی خورشیدی (گرما و نور) و بهره گیری را در طول ساعات روز در جبهه های شرقی, جنوبی و غربی را دارد و فضاهای قرار گرفته در این جهات با استانداردهای موجود مطابقت دارد لیکن به دلیل فرم مربع شکل بنا در جبهه شمالی که قسمت اعظمی از کلاس ها قرار گرفته است از انرژی گرمایی طبیعی (خورشید) بهره مند نبوده و موجب استفاده از انرژی های گرمایشی فسیلی و تجدیدناپذیر گردیده است. همچنین بر اساس بررسی های انجام شده میزان نورگیری طبیعی کلاس های درس, فضاهای اداری و خدماتی با استانداردهای موجود در حدود 73 درصد مطابقت دارد که تعدادی از آن ها از طریق سقف نورگیری می شوند. در مجموع به علت پیپیدگی پلان دانشگاه و موقعیت قرارگیری آن, میزان دریافت نور طبیعی و انرژی گرمایی کافی نبوده که در این راستا پیشنهاد هایی جهت بالا بردن راندمان فضاها با هدف پایداری در معماری و بهرمندی کامل از انرژی های تجدیدپذیر ارائه می گردد. نتایج حاصل از این پژوهش در حقیقت کوششی است در راستای بررسی وضعیت نورپردازی داخلی فضاهای آموزشی و اداری و نیز میزان استفاده آن ها از نور طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی است تا بتوان گامی در جهت رسیدن به توسعه پایدار محیطی برداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امرایی، علی، بنی عامریان، حامد، و عزیزی زلانی، فرهاد. (1394). تحلیل عملکردی میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان های آموزشی با نگرشی بر پایداری در معماری (بررسی موردی: مرکز علمی کاربردی میراث بیستون کرمانشاه). همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی. SID. https://sid.ir/paper/823290/fa

    Vancouver: کپی

    امرایی علی، بنی عامریان حامد، عزیزی زلانی فرهاد. تحلیل عملکردی میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان های آموزشی با نگرشی بر پایداری در معماری (بررسی موردی: مرکز علمی کاربردی میراث بیستون کرمانشاه). 1394. Available from: https://sid.ir/paper/823290/fa

    IEEE: کپی

    علی امرایی، حامد بنی عامریان، و فرهاد عزیزی زلانی، “تحلیل عملکردی میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان های آموزشی با نگرشی بر پایداری در معماری (بررسی موردی: مرکز علمی کاربردی میراث بیستون کرمانشاه)،” presented at the همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/823290/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button