مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی یکی از اختلالات عصب – تحولی شایع دوران کودکی است که با سه مشخصه ی نارسایی توجه, فزون کنشی و تکانش گری شناخته می شود. هدفاین مطالعه , بررسی اثر آموزش کنش های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره, بر بهبود کنش وری اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی است.روش:از بین کودکانمبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش-فعالی مراجعه کننده به بخش روان پزشکی کودک و نوجوان بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل, 16 کودک هفت تا 10 ساله ی مبتلا به این اختلال, با روش نمونه گیری هدف مند,انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه هشت نفره (مداخله و کنترل)جای داده شدند. آزمودنی ها در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون با مقیاس نارساکنش وری اجرایی بارکلی (BDEFS) سنجیده شدند. گروه مداخله به همراه مادرانشان 11 جلسه ی یک ساعته آموزش کنش های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره دریافت کرد. داده ها با استفاده از نسخه ی 19 نرم افزارSPSS و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) بررسی شد.یافته ها: یافته ها نشان دادند که گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مرحله ی پس آزمون در خلاصه کنش-های اجرایی به طور معناداری (p<0.001) بهبود یافته است. این بهبود در هر پنج خرده آزمون مقیاس نارساکنش وری اجرایی بارکلی شامل مهار خود, خودانگیزشی, خود نظم جویی هیجانی, خودسازمان دهی و مدیریت زمان مشاهده شد.نتیجه گیری: آموزش کنش-های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره, سبب بهبود کنش وری اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نورانی جورجاده، سیده رقیه، مشهدی، علی، طبیبی، زهرا، و خیرخواه، فرزان. (1395). اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره, بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی. تازه های علوم شناختی، 18(1)، 68-78. SID. https://sid.ir/paper/82733/fa

    Vancouver: کپی

    نورانی جورجاده سیده رقیه، مشهدی علی، طبیبی زهرا، خیرخواه فرزان. اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره, بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1395؛18(1):68-78. Available from: https://sid.ir/paper/82733/fa

    IEEE: کپی

    سیده رقیه نورانی جورجاده، علی مشهدی، زهرا طبیبی، و فرزان خیرخواه، “اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره, بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی،” تازه های علوم شناختی، vol. 18، no. 1، pp. 68–78، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82733/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button