مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,048
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 34

کلیدواژه

آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)Q2

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر, باهدف بررسی اعتبار و روایی عاملی مجموعه آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) انجام شد.روش: یک هزار و 614 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرهای تبریز, سنندج و تهران با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) ارزیابی شدند. نمونه ی موردمطالعه به روش تصادفی طبقه ای از میان دانش آموزان این سه شهر انتخاب شد (تهران 600 نفر, تبریز 500 نفر و سنندج 500 نفر؛ دختر: 844 نفر پسر:700 نفر).یافته ها: همسانی درونی آزمون های لغات با بسامد بالا, لغات با بسامد متوسط, لغات با بسامد پایین, زنجیره ی کلمات, درک کلمات, حذف آواها و خواندن ناکلمات و شبه کلمات مناسب و آزمون های نامیدن تصاویر (هر دو فرم) با همسانی درونی متوسط و آزمون درک متن با همسانی درونی ضعیف, نیازمند بازنگری و ارتقای سطح آلفای کرونباخ است.نتایج: آلفای کرونباخ کلی برای آزمون های لغات با بسامد بالا 0.97, با بسامد متوسط 0.98, با بسامد کم 0.98, زنجیره ی کلمات 0.95, قافیه 0.89, نامیدن تصاویر یک 0.67, نامیدن تصاویر دو 0.68, درک متن 0.48, درک کلمات 0.71, حذف آواها 0.95, خواندن ناکلمات 0.95 و شبه کلمات 0.97 به دست آمد. همچنین, نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این آزمون از دو عامل اصلی تشکیل می شود که عامل اول به ترتیب شامل آزمون های لغات با بسامد بالا, متوسط, درک کلمات, حذف آواها, خواندن ناکلمات و شبه کلمات و عامل دوم شامل آزمون های زنجیره ی کلمات, قافیه, نامیدن تصاویر 1, نامیدن تصاویر 2, درک متن و نشانه ها است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، مریم، مرادی، علیرضا، کرمی نوری، رضا، حسنی، جعفر، و پرهون، هادی. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تازه های علوم شناختی، 18(1)، 22-34. SID. https://sid.ir/paper/82734/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی مریم، مرادی علیرضا، کرمی نوری رضا، حسنی جعفر، پرهون هادی. بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تازه های علوم شناختی[Internet]. 1395؛18(1):22-34. Available from: https://sid.ir/paper/82734/fa

    IEEE: کپی

    مریم حسینی، علیرضا مرادی، رضا کرمی نوری، جعفر حسنی، و هادی پرهون، “بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)،” تازه های علوم شناختی، vol. 18، no. 1، pp. 22–34، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button