مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای، بر رشد مهارتهای زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: پیشرفتهای اخیر در عصب پژوهی, منجر به کشف نورون های جدیدی در مغز میمون ماکاک, تحت عنوان نورون های آینه ای شده اند. هدف این پژوهش, بررسی رابطه ی تحریک سیستم نورونهای آینه ای از طریق تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی با رشد مهارتهای کلامی کودکان اوتیستیک است.روش: این پژوهش تجربی-کاربردی, به صورت انتخاب نمونه در دسترس در مراکز اوتیسم تهران اجرا شد؛ به اینصورت که, ابتدا محققان بر مبنای تحریک سیستم نورون های آینه ای, با استفاده از تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی یک مدل کاربردی و آسان برای توانبخشی کودکان اوتیستیک طراحی و سپس به کمک روش آموزش TPR), در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران, طی 21 جلسه یک پژوهش آزمایشی روی یک دختر هشت ساله اوتیستیک اجرا و نتایج مثبت و موثر آن را مشاهده کردند. سپس نمونه های دیگر, یعنی پنج دختر اوتیستیک پنج تا هشت ساله تک زبانه فارسی زبان به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و 24 جلسه, به صورت سه جلسه 20 تا 30 دقیقه ای در هفته تحت آموزش قرارگرفتند و رشد مهارت های زبان دریافتی, بیانی وگفتار آنها با آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. هر آزمودنی به عنوان شاهد یا کنترل خودش پیش و پس از دوره گفتار درمانی بر مبنای تحریک سیستم نورونهای آینه ای بررسی شد. پس از گذشت دو ماه از توقف دورهی 14 هفته ای, کلیه آزمودنی ها مجددا با جدول امتیازدهی بررسی شدند و در نهایت پایداری نتایج ارزیابی شد. برای تحلیل آماری داده ها, از نسخهی 16 ام نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.یافته ها: نتایج حاکی از آن است که میان نمرات پیش آزمون و پس آزمون مهارت زبان دریافتی (p=0.006), زبان بیانی (p=0.023) و گفتار (p=0.049) آزمودنی ها تفاوت معناداری وجود دارد (فرض p<0.05)نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهند که تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی, که به عنوان تمرین در طول دوره مداخله ارائه شد, باعث رشد مهارتهای زبان دریافتی, زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک شده است؛ بنابراین از این روش میتوان به عنوان روش مکمل در گفتار درمانی کودکان اوتیستیک بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمند، هانیه، عشایری، حسن، گلفام، ارسلان، و عامری، حیات. (1395). بررسی تاثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای, بر رشد مهارتهای زبان دریافتی, زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان. تازه های علوم شناختی، 18(1)، 47-57. SID. https://sid.ir/paper/82737/fa

    Vancouver: کپی

    یارمند هانیه، عشایری حسن، گلفام ارسلان، عامری حیات. بررسی تاثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای, بر رشد مهارتهای زبان دریافتی, زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1395؛18(1):47-57. Available from: https://sid.ir/paper/82737/fa

    IEEE: کپی

    هانیه یارمند، حسن عشایری، ارسلان گلفام، و حیات عامری، “بررسی تاثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای, بر رشد مهارتهای زبان دریافتی, زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان،” تازه های علوم شناختی، vol. 18، no. 1، pp. 47–57، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82737/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button