مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد.روش: در این پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی است, 28 نفر از دانشجویانی که در تست غربال گری بزرگ سالان کانرز نمره ی بیشتر از حد برش کسب کرده و آزمون گر آنها را واجد ملاک های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی تشخیص داده شده بود, به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. در ادامه, برای سنجش حافظه ی فعال, آزمونN-BACK و برای سنجش بازداری رفتاری, آزمون GO-NOGO به کار رفت. گروه آزمایش طی هشت هفته تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار آماری SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات بازداری رفتاری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافته (p£0.01), ولی نمرات حافظه ی کاری افراد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری ندارد (p>0.05)نتیجه گیری: یافته های این پژوهش حاکی از اثر آموزش ذهن آگاهی بر بهبود علایم شناختی افراد مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی است. در کل می توان نتیجه گرفت که برای کاهش مشکلات بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی, آموزش ذهن آگاهی می تواند به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، مریم، و خلیلیان، رضا. (1395). تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. تازه های علوم شناختی، 18(3 (مسلسل 71) )، 90-100. SID. https://sid.ir/paper/82795/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی مریم، خلیلیان رضا. تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1395؛18(3 (مسلسل 71) ):90-100. Available from: https://sid.ir/paper/82795/fa

    IEEE: کپی

    مریم قربانی، و رضا خلیلیان، “تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی،” تازه های علوم شناختی، vol. 18، no. 3 (مسلسل 71) ، pp. 90–100، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82795/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button