مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش حل مساله شناختی - اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 84

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش, بررسی تاثیر آموزش حل مساله شناختی - اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی و ادراک خودکارآمدی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود.روش: به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پی گیری با گروه شاهد اجرا شد. نمونه پژوهش 30 دانش آموز دختر و پسر مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهر اصفهان بودند که به وسیله مسوولان مدارس ابتدایی که قبلا با نشانگان ناتوانی های یادگیری آشنا شده بودند, شناسایی و سپس به مرکز ارجاع شدند. این دانش آموزان به وسیله گروهی متشکل از دو روان شناس, دو روان پزشک, دو کارشناس ناتوانی های یادگیری و یک کارشناس گفتاردرمانی, بر اساس نمره هوش در آزمون وکسلر, انحراف از میانگین کلاسی و فهرست وارسی ناتوانی های یادگیری DSM-IV-TR و آزمون های غیررسمی در سه حوزه خواندن, نوشتن و ریاضی برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند. از این 30 نفر, 15 نفر به طور تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش با دو روش SLAM و FAST در زمینه حل تعارضات بین فردی, شناخت و تنظیم هیجانات و مقابله با احساس تنهایی, طی ده جلسه متوالی (هفته ای یک جلسه), تحت آموزش مداخله شناختی به شیوه حل مساله اجتماعی قرار گرفت, ولی در مورد گروه شاهد مداخله ای نشد.یافته ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که شناخت و تنظیم هیجانات و آموزش حل مساله اجتماعی با شیوه شناختی, به طور معناداری عملکرد دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری را در زمینه افزایش حل مساله اجتماعی (p≤0.001), کاهش رفتارهای نامطلوب پرخاشگری (p≤0.001) و کناره گیری (p≤0.001) و نیز تغییر اهداف اجتماعی بهبود می بخشد (p≤0.001). نتایج همچنین نشانگر بهبود داوری دانش آموزان و افزایش خودکارآمدی اجتماعی آنان در زمینه سازگاری و افزایش رفتار دوستانه بود (p≤0.001).نتیجه گیری: از آنجا که دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری, علاوه بر مشکلات تحصیلی, افسردگی و تنهایی را تجربه می کنند و نسبت به دانش آموزان عادی از عزت نفس کمتری برخوردارند, مداخله فوق می تواند به بهبود روابط بین فردی آنها کمک کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لطیفی، زهره، امیری، شعله، ملک پور، مختار، و مولوی، حسین. (1388). اثربخشی آموزش حل مساله شناختی - اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازه های علوم شناختی، 11(3 (مسلسل 43))، 70-84. SID. https://sid.ir/paper/82830/fa

Vancouver: کپی

لطیفی زهره، امیری شعله، ملک پور مختار، مولوی حسین. اثربخشی آموزش حل مساله شناختی - اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1388؛11(3 (مسلسل 43)):70-84. Available from: https://sid.ir/paper/82830/fa

IEEE: کپی

زهره لطیفی، شعله امیری، مختار ملک پور، و حسین مولوی، “اثربخشی آموزش حل مساله شناختی - اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری،” تازه های علوم شناختی، vol. 11، no. 3 (مسلسل 43)، pp. 70–84، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82830/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا