مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

891
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات توجه، سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف: این مطالعه به بررسی تاثیر توجه و سطوح پردازش بر عملکرد حافظه و یادآوری واژه ها به صورت حافظه آشکار و نهان در دو حالت مختلف که موضوع درس, مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد می پردازد.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بود و به صورت انفرادی و با استفاده از ابزار اندازه گیری رایانه ای روی 160 دانشجو اجرا شد. داده ها با روش تحلیل واریانس سه راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: توجه متمرکز, علاقه به موضوع و پردازش عمقی, موجب می شد که عملکرد حافظه آشکار در بالاترین حد قرار گیرد و برعکس, پردازش سطحی, توجه تقسیم شده و فقدان علاقه به موضوع درس, به پایین ترین عملکرد حافظه آشکار منجر می شد.نتیجه گیری: اثر متغیرها بر حافظه نهان و آشکار از برخی جهات متفاوت است, به این صورت که تاثیر سه عامل علاقه, توجه و سطوح پردازش بر حافظه آشکار به ترتیب در رده های اول تا سوم, و تاثیر دو عامل علاقه و توجه بر حافظه نهان در رده های اول تا دوم قرار می گیرد. سطوح پردازش بر حافظه نهان تاثیر قابل توجهی ندارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مهدویان، علیرضا، و کرمی نوری، رضا. (1385). اثرات توجه, سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان. تازه های علوم شناختی، 8(4 (مسلسل 32))، 22-32. SID. https://sid.ir/paper/82833/fa

Vancouver: کپی

مهدویان علیرضا، کرمی نوری رضا. اثرات توجه, سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1385؛8(4 (مسلسل 32)):22-32. Available from: https://sid.ir/paper/82833/fa

IEEE: کپی

علیرضا مهدویان، و رضا کرمی نوری، “اثرات توجه, سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان،” تازه های علوم شناختی، vol. 8، no. 4 (مسلسل 32)، pp. 22–32، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82833/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button