مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل ایجاد کننده استرس و واکنش ها نسبت به این عوامل در دانشجویان دختر و پسر با استفاده از پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی انجام گردید.روش: نمونه شامل 165 پسر و 250 دختر بود. پنج طبقه از عوامل ایجاد کننده استرس (ناکامی, تعارض, فشار, تغییرات و استرس خود تحمیل شده) و چهار طبقه توصیف کننده واکنش ها نسبت به استرس (فیزیولوژیک, هیجانی, رفتاری و شناختی) مطالعه گردید.یافته ها: دانشجویان دختر نمرات بالاتری در واکنش های چهارگانه به عوامل استرس زا و عوامل پنج گانه ایجاد کننده استرس (ناکامی, فشار, تغییر, استرس خود تحمیل شده) گزارش کردند؛ در حالی که دانشجویان پسر تنها در عامل تعارض نمرات بالاتری به دست آوردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که عامل جنسیت پس از کنترل سن دارای اثر معنی داری است. همچنین, نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که عوامل پیش بینی کننده جنس و منابع پنج گانه استرس تحصیلی به شکل معنی داری واکنش های فیزیولوژیک, هیجانی, رفتاری و شناختی را پیش بینی می کنند. تمام عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی این مدل, در پیش بینی واکنش ها نسبت به عوامل استرس زا, نقش معنی داری داشتند. این عوامل 32% واریانس واکنش فیزیولوژیک, 42% واریانس واکنش هیجانی, 25% واریانس واکنش رفتاری و 16% واریانس واکنش شناختی را تبیین کردند.نتیجه گیری: این نتایج ضرورت بازشناسی تفاوت های جنسیتی در مدیریت استرس را مورد تاکید قرار می دهد. تلویحات برای متخصصان سلامت روانی مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، کدیور، پروین، نقش، زهرا، و دانشورپور، زهره. (1385). عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر. تازه های علوم شناختی، 8(4 (مسلسل 32))، 40-48. SID. https://sid.ir/paper/82834/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، کدیور پروین، نقش زهرا، دانشورپور زهره. عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1385؛8(4 (مسلسل 32)):40-48. Available from: https://sid.ir/paper/82834/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، پروین کدیور، زهرا نقش، و زهره دانشورپور، “عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر،” تازه های علوم شناختی، vol. 8، no. 4 (مسلسل 32)، pp. 40–48، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82834/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button